Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Framtiden för handel i centrala Helsingborg

Foto på Helsingborg.

Hur kan stadens centrum få nytt liv när butikskedjor lägger ner sina butiker och handeln flyttar ut på nätet och till köpcentrum utanför stan? Det ska undersökas i ett nytt projekt finansierat av Helsingborgs handelsförening.

Syftet med projektet är att utforska och bättre förstå både vad som utmärker handelsstaden Helsingborg idag, kartlägga vilka förutsättningar som finns och hur dessa skulle kunna utgöra grund för kommande strategiska satsningar.

– Särskilt intresserade är vi av hur kulturella och kreativa näringar ges utrymme och tar del av staden, både som näring och som del av invånarnas gestaltade livsmiljö, säger Cecilia Fredriksson vid institutionen för tjänstevetenskap som leder projektet.

Projektet heter ”Handel Helsingborg 2.0 Kultur, kreativitet, kommers” och finansieras av Helsingborgs handelsförening. Det kommer att pågå under 1 år och övriga medverkande forskare är Ola Thufvesson, Ida de Wit Sandström och Philip Warkander. Samtliga forskare är knutna till den tvärvetenskapliga och strategiska satsningen på kultur och kreativa näringar, CROCUS, vid Campus Helsingborg

Se inslag med Cecilia Fredriksson på SVT där hon pratar om butiksdöden och stadskärnornas omvandling. Se klippet här.

 

Tre personer ler mot kameran.
Cecilia Fredriksson, Ida de Wit Sandström och Anders Bengtsson, ordförande i Handelsföreningen.
Cecilia Fredriksson.

Cecilia Fredriksson

Läs mer om Cecilia Fredriksson och hennes forskning.

Ola Thufvesson.

Ola Thufvesson

Läs mer om Ola Thufvesson och hans forskning.