Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Vad gör CROCUS?

Utbildningar

Masterinriktningen i Culture and Creativity Management (CCM) startade ht 2019, och ett masterprogram i Fashion Studies är under utveckling. Uppdragsutbildning inom modevetenskap planeras och nätverket kommer att undersöka möjligheter att utveckla nya utbildningsmoduler för studenter vid den konstnärliga fakulteten kring de kreativa yrkenas arbetsmarknad och arbetsvillkor

Projektbaserat arbete

CROCUS organiseras i tre tvärvetenskapliga teman:

  • Det kreativa rummet – planering och gestaltning. I detta tema fokuseras platsens, tidens och rummets betydelse i det kulturella och kreativa arbetet. 
  • Kreativt arbete – verksamheter, villkor och drivkrafter. Här studeras arbetsvillkor och drivkrafter, samt entreprenörskap inom kulturella och kreativa näringar.
  • Trender, teknik och tidsanda. Här fokuseras historiska perspektiv på mode och design, konsumtionskultur, samt kulturdriven innovation.

Seminarie- och workshopserier

Här presenteras pågående forskning och aktuella frågor av nätverkets forskare såväl som inbjudna gäster inom och utanför universitetet.