Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Konsumtion, marknadsföring & detaljhandel

Forskargruppen Konsumtion, marknadsföring och detaljhandel undersöker samtida omvandlingar inom detaljhandel och konsumtion i ljuset av hållbarhet, digitalisering och förändrade samhälleliga värderingar. Genom att förena insikter från konsumtionsforskning, ekonomisk sociologi och detaljhandelsstudier utforskar gruppen hur hållbara och digitala omställningar omformar såväl vardagliga konsumtionspraktiker som detaljhandelns landskap.

Kollage med plånbok med pengar, klocka, kläder i ett ställ till reapris, shoppingkassar

Ett centralt tema är hållbar konsumtion, med särskilt fokus på cirkulär, växtbaserad och tillräcklighetsorienterad konsumtion. Gruppen studerar hur konsumenter navigerar mellan moraliska, miljömässiga och hälsorelaterade överväganden, samt hur dessa påverkas av detaljhandelsformat, marknadsföringspraktiker och institutionella arrangemang.

En andra forskningsinriktning gäller hållbar detaljhandel. Här ingår studier av hur detaljhandelsaktörer anpassar sig till hållbarhetskrav genom nya affärsmodeller, produktstrategier och hur detaljhandeln kan bidra till att möjliggöra mer hållbara konsumtionsformer.

En tredje inriktning rör digitalisering inom detaljhandel och konsumtion. Forskningen inom detta område analyserar hur digitala matplattformar, detaljhandelns digitalisering och digitala marknadsföringspraktiker påverkar konsumentbeteende, marknadskommunikation och värdeskapande. Gruppen studerar även hur vardagens konsumtionspraktiker omorganiseras genom digitalisering och hur detta formar nya former av konsumentengagemang och ansvarstagande.

En fjärde forskningsinriktning fokuserar på detaljhandel och rumsliga omvandlingar, där sambanden mellan detaljhandel och fysisk planering analyseras, exempelvis hur detaljhandel bidrar till lokal platsutveckling och samhällsekonomier.

Vår forskning bedrivs ofta i samverkan med samhällsaktörer, inklusive kommuner, civilsamhällesorganisationer och detaljhandelsorganisationer, med målet att producera kunskap som både är teoretiskt förankrad och samhällsrelevant.

Forskargruppen har en stark internationell orientering och bidrar aktivt till vetenskapliga nätverk och internationella projekt om hållbarhet, detaljhandel och digital omvandling. Gruppen välkomnar tvärvetenskapligt samarbete och strävar efter att bidra till mer hållbara och rättvisa former av konsumtion och detaljhandelsutveckling.

 

Christian Fuentes.

Kontaktperson

Professor Christian Fuentes

Ta del av publikationer och aktuell forskning genom att klicka dig vidare på respektive forskare:
 

Devrim Umut Aslan

Kristina Bäckström

Frida Eggert

Emmelina Eriksson

Christian Fuentes

Maria Fuentes

Carin Rehncrona

Emma Samsioe

Ola Thufvesson

Reka Ines Tölg