Konsumtion, marknadsföring & detaljhandel
I vårt samhälle är konsumtion, livsstil och miljöpåverkan tätt sammanflätade. Förändringar i omvärlden skapar hela tiden nya villkor för konsumtionen. Det handlar om allt från globalisering och digitalisering till coronapandemins påverkan på världen.
Handel och konsumtion har en central betydelse i många människors liv. De står både för identitet och självförverkligande, men lägger också grunden för många människors försörjning. Inom detta forskningstema undersöks hur konsumenter och handeln hanterar de utmaningar som en ständigt förändrad omvärld ställer.
För att förstå den roll som detaljhandeln har i samhället – och ge den möjlighet att växa på ett hållbart sätt – krävs en förståelse för hur konsumtion formar individen och vice versa. Vad kräver morgondagens kunder? På vilket sätt ändrar exempelvis mobila shopping- och betallösningar våra beteenden när vi köper varor och tjänster? Och hur påverkas handeln av omställningen mot ett digitaliserat och fossilfritt samhälle?
Grön konsumtion, digital konsumtionskultur och den fysiska butikens roll för morgondagens kunder är exempel på forskningsområden vid SES. Här samverkar forskare från en rad olika discipliner som företagsekonomi, etnologi och kulturgeografi. I forskningen går hållbarhetsfrågorna som en röd tråd och utgångspunkten är flödet av varor, tjänster och nya tekniker.
Nya publikationer inom temat
Nya samarbetsformer för främjande av trygg handel i utsatta områden
Nya samarbetsformer för främjande av trygg handel i utsatta områdenCassinger, C., Thufvesson, O., Rehncrona, C. & Silber...The Future of Consumption: How Technology, Sustainability and Wellbeing will Transform Retail and Customer Experience
The Future of Consumption: How Technology, Sustainability and Wellbeing will Transform Retail and Customer ExperienceEga...Lucky Cat: Place branding in vulnerable areas.
Lucky Cat: Place branding in vulnerable areas.Cassinger, C. & Thufvesson, O., 2023 okt. 20, (Accepted/In press).Forsknin...Making alternative proteins edible: market devices and the qualification of plant-based substitutes
Making alternative proteins edible: market devices and the qualification of plant-based substitutesFuentes, C. & Fuentes...Tinkered care: Assembling Medicine Consumption in Grey Zones
Tinkered care: Assembling Medicine Consumption in Grey ZonesLiu, R., 2023, Lund: Lund University (Media-Tryck).Forskning...
Forskningsportalen vid Lunds universitet
Läs mer om vår forskning, forskare och publikationer.
”Det är svårt att informera sig till hållbar konsumtion”
Intervju med docent Maria Fuentes

Kontaktperson
Professor Christian Fuentes
Ta del av publikationer och aktuell forskning genom att klicka dig vidare på respektive forskare:
Britt Aronsson