Katja Lindqvist i media om hyror för statens kulturinstitutioner

Foto av National museum.
Nationalmuseum. Foto: Holger Ellgaard, Wikimedia Commons.

Katja Lindqvist intervjuas i P1 morgon om vad som skapat den hyressitutation som nu hotar verksamheten för flera nationella kulturinstitutioner.

De senaste veckorna har en kulturdebatt pågått sedan flera kulturinstitutioner, däribland Nationalmuseum, flaggat för att de inte längre kan bedriva sina verksamheter på grund av de höga hyrorna. Katja Lindqvist forskar om kulturverksamheters finansieringsformer och intervjuas av P1 morgon för att svara på varför museerna har svårt att betala hyran.

Lyssna på inslaget här: Sveriges Radio P1 - P1 morgon "Därför har museerna svårt att betala hyran"

På samma ämne medverkade Katja även i ett reportage i DN 23 augusti: "Hyrorna äter upp verksamheten för statens kulturinstitutioner".

– Dilemmat i hyresfrågan är att det är två olika principer inom staten som krockar. Man vill dels se till så att dessa kulturhistoriskt viktiga byggnader tas om hand, dels ge stöd åt kultur, säger hon till DN.

Läs artikeln här.