Alumnen Victor Dahl nominerad till ”Årets personlighet”

Foto på Victor Dahl med ett glas vin. Även MiH Guld's logga syns.

Tidigare logistikstudenten Victor Dahl har blivit nominerad i MiH guld 2023’s kategori ”Årets personlighet”. Där gör han sällskap av Eva Rydberg, Sophia Järnåsen och tjänstevetenskaps egen Ola Thufvesson.

Grattis till nomineringen ”Årets personlighet”, Victor Dahl! Hur känns det?

Tack, kul att ni uppmärksammar det. Det känns bra att få ett sådant erkännande med en sådan här nominering. Speciellt tillsammans med de andra nominerade. Jag hade Ola Thufvesson i några ämnen under tiden på Campus Helsingborg och har hört och sett honom senare. Jag tycker också att det är roligt att de uppmärksammar jordbruket och förädling. Kullabergs Vingård är ett team som jobbar tillsammans, den här nomineringen är ett erkännande för hela vingården.

Varför tror du att du fick den här nomineringen?

Jag vet inte varför just jag blev nominerad, men vi har fått mycket uppmärksamhet både nationellt och internationellt. Det finns ett växande intresse för vår vingård och svenskt vin i största allmänhet. Vin är ett intressant ämne!

Vingården startade 2006, 2015 började jag som VD här. Sedan dess har vi vuxit från 1 hektar till 14 hektar och kommer inom några år expandera till 30 hektar. Vi producerar en mängd olika typer av viner, men även torr äppelcider och destillat. Vi finns på Systembolaget, restauranger samt så börjar exportmarknaderna öka. Vi har också erhållit flera fina utmärkelser, bland annat en AWC-stjärna samt diplom från Kungliga Gastronomiska Akademin. Företaget expanderar och når framgångar, det gör att vi har fått en del uppmärksamhet. Vi är med och driver en växanda industri på Kullahalvön, en viktig framtida näring för regionen.

Vad är den största utmaningen i ditt jobb?

Det är en ung bransch som växer. Personal som är kunnig inom vinodling är ganska ovanlig i Sverige. Vi är också ett ungt företag, vi får själva sätta spelreglerna. Det finns inte så mycket att förhålla sig till utan vi får komma på och ta fram det själva. Men det är också roligt att vara med från början och utveckla våra egna rutiner.

I år är det 10 år sedan din examen i Logistics service management, vad gjorde du efter examen?

Efter examen pluggade jag en ettårig master i organisationsutveckling i Lund. Efter det hade jag ett bra logistik- och inköpsjobb på kontor. Men jag började också tänka på vad jag vill göra med arbetslivet. På det kontoret gick det inte ens öppna ett fönster utan att brandlarmet gick. Så när ägaren av vingården hörde av sig och behövde hjälp så kändes det attraktivt att jobba på en vingård. Jag hade under den tiden även ett extrajobb på Helsingborgs bryggeri och ett stort intresse för öltillverkningen så när han hörde av sig blev jag intresserad och nyfiken på vintillverkning också. Det kändes som en spännande möjlighet.

Vad har du fått med dig från utbildningen som är användbart för dig idag?

Åren på Campus Helsingborg var utvecklande för mig som person och mitt sätt att tänka. Från logistik lärde jag mig ett processtänk, hur allt hänger ihop, oavsett om det är flöde i en skörd eller försäljningskedjan. Ett bra tankesätt helt enkelt. Sen är det ju grejer här och där, allt från ekonomin till juridiken är användbart. Utbildningen gav en bred förståelse som man kan bygga vidare på när man väl är ute i arbetslivet.

Om MiH Guld och kategorin ”Årets personlighet”

Näringslivsgalan MiH Guld (Marknadsföreningen i Helsingborgsregionen) är regionens största gala och där prisas fina prestationer inom det regionala näringslivet samt förtjänta personer och organisationer. Utmärkelsen hette ursprungligen Måns Bock-priset när det skapades 1966 och ändrade sedan namn till Guldkärnan 1999. Sedan 2018 går galan under namnet MiH Guld och pris ges till kategorierna enligt nedan.

Priset ”Årets personlighet” tilldelas den person som under året har skapat positiv uppmärksamhet vilket inneburit skillnad för regionens utveckling.

• MiH söker egenskaper som skicklighet, kreativitet, framåtanda och driftighet.

• Kandidaterna kan finnas inom forskning, samhällsbyggnad, värdeskapande opinionsbildning, artisteri eller sport.

(Information från mih.m.se)

Du kan rösta fram till 8 oktober. Röstar gör du här!