Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Mode, klädvård, kryptovaluta och tång på konferens om konsumentkultur

Foto på AF-borgen, en stor borgliknande byggnad i Lund. Svenska flaggan vajar.
Konferensen ägde rum på AF-borgen i Lund.

CCT, Consumer Culture Theory, är en internationell konferens om konsumentkultur som i år arrangerades den 27-30 juni av Ekonomihögskolan vid Lunds universitet. Under årets konferens deltog 317 deltagare från 25 olika länder. Fyra forskare från Tjänstevetenskap bidrog med material.

Dystopi eller utopi – hur påverkar det konsumentens beteende? Efter det senaste decenniets oroligheter i form av orättvisor, klimatkris, pandemi och krig är det dags att uppdatera reglerna för det konsumentkulturella spelet. Det var tanken med årets tema för konferensen, "Utopia revisited". Förhoppningen var att ge inspiration till fritt tänkande och ämnen till papers om till exempel politik, utopi genom konsumtion, drömmar och rollen CCT har att spela i en utopisk framtid. 

Från tjänstevetenskap deltog fyra forskare med papers och posters till konferensens utställning.

Emma Samsioe står längst fram i en sal och presenterar ett arbete.
Emma Samsioe presenterar ett av sina papers.
Réka Ines Tölg presenterar sin poster.
Réka Ines Tölg visar upp sin poster.
Carin Rehncrona med sin poster.
Carin Rehncrona presenterade en poster på temat kryptovaluta.
Bild på Cecilia Fredrikssons poster.
Cecilia Fredrikssons poster om Marina utopier.

Emma Samsioe presenterade två working papers där Ashleigh McFarlane (Edinburgh Napier University) är medförfattare till paper 1 och Christian Fuentes vid Tjänstevetenskap är medförfattare till paper 2. 
Paper 1: Changing public opinion on fashion and ageunpacking narrative strategy in Instagram message posts of 50+ fashion influencers som handlar om hur äldre influencers medvetet använder sig av olika typer av narrativa strategier på sociala medier (Instagram) i syfte att försöka ändra på hur modebranschen och allmänheten generellt ser på hur mode används av äldre kvinnliga konsumenter. 
Paper 2Fashioning wellbeing: the F/ACT Movement and a transformative consumer research approach undersöker hur modekonsumtion kan användas av konsumenter för att skapa ökat välbefinnande. Vi identifierar vändpunkter i konsumenters agerade och vilka konsekvenser dessa vändpunkter får för hur en mer hållbar modekonsumtion kan ta form. Papret bygger på en fallstudie av hållbar modekonsumtion i projektet F/ACT Movement som genomfördes av Science Park Borås under 2020 och 2021. 

Reka Ines Tölg deltog med postern Selling of Care and the Ethicalisation of Consumption baserat på hennes pågående doktorsavhandling. I avhandlingsmanuset argumenteras för att det sätt på vilket klädhandlare introducerar olika vårdprodukter och tjänster på svenska detaljhandelsmarknader, och problematiserar rutinmässiga klädrelaterade handlingar, såsom tvätt eller förvaring av kläder som vårdslösa, och omplacerar dem till områden där konsumenterna förväntas agera mer etiskt genom att bry sig om sina kläder.

Carin Rehncrona presenterade en poster om The Promise of Cryptocurrencies. Staters, bankers och företags roll i legitimeringsprocesser för digitala-/kryptovalutor. Vägen mot att fungera som betalningsmedel och prissättare, samtida föreställningar och i jämförelse med historiska lanseringar av betalningsmedel. (Medförfattare Jonas Bååth, SLU och Circle)

Cecilia Fredriksson deltog på CCT-konferensens Art Gallery med åtta akvareller på temat “Seaweed Magics”. Hon presenterade även en poster på temat MARINA UTOPIER. Om riddarna i Östersjön och tångens hemliga kärleksliv. Se postern större här (pdf).

A collection of painting.
En samling av Cecilia Fredrikssons tavlor. Foto från cctc23.com.

Om Consumer Culture Theory

Consumer Culture Theory är ett forskningsfält som söker förstå varför konsumeter agerar på de sätt de gör i dagens konsumtionskultur, och varför konsumtionskulturen ser ut så som den gör. Det var 317 deltagare från 25 länder på årets konferens. Konferensen sker årligen och nästa år är konferensen i USA (San Diego, Kalifornien).

Läs mer om konferensen på webbsidan cctc2023.

Emma Samsioe.

Emma Samsioe

Läs mer om Emma Samsioe och hennes forskning.

Réka Ines Tölg.

Réka Tölg

Läs mer om Réka Tölg och hennes forskning.

Cecilia Fredriksson.

Cecilia Fredriksson

Läs mer om Cecilia Fredriksson och hennes forskning.