Två nya spännande kurser för modeintresserade

AI-genererad bild med modeskisser och provdockor.

Är du intresserad av mode, trender, kommunikation och hållbarhet? Är du redan yrkesverksam inom modebranschen och vill fördjupa dina kunskaper? Eller är du aktiv student som vill bredda din utbildning? Sök då våra nya fristående kurser: The Fashion Market: Innovation and Fashion Forecasting (5 hp) och The Fashion Market: Fashion Communication and Sustainability (5 hp). Båda ges VT2024.

Under den första kursen ”Innovation and Fashion Forecasting” (går 15 januari - 19 mars 2024) lär du dig om hur trendanalys inom modeindustrin kan förstås, hur nya digitala verktyg används av modebranschen och vilka utmaningar dessa verktyg kan medföra.

– Arbete med trendanalys står inför en rad förändringar och i denna kurs arbetar vi med att identifiera och diskutera olika perspektiv och ingångar till hur detta arbete kan göras säger Emma Samsioe, kursansvarig och biträdande lektor i tjänstevetenskap vid Lunds universitet.

Under den andra kursen ”Fashion Communication and Sustainability” (går 20 mars – 2 juni 2024) lär du dig om hur hållbarhet och strategier för hållbara och cirkulära textiler inom modeindustrin kommuniceras. Utifrån teorier inom modekommunikation, belyser och problematiserar kursen hur hållbarhet på modets marknad kommuniceras.

– Biofabrication, nya material och produktionstekniker, återvinning av fiber, utveckling och innovationsstrukturer av e-handel; modeindustrin arbetar för att möta hållbarhetsutmaningar. Samtidigt ser vi en medialisering av modet, hur modemärken kurerar kommunikationen för att bygga narrativ och storytelling via sociala medier. I denna kurs diskuterar vi hur modebranschen relaterar till hållbarhetskommunikation utifrån digitalisering och förändringar i dagens kommunikationslandskap, säger Marie Ledendal, undervisande lärare på kursen och lektor i tillämpad visuell kommunikation, Lunds universitet.

På kurserna får du träffa lärare som forskar inom kulturella och kreativa näringar, konsumtionskultur, kommunikation och hållbarhet inom modeindustrin.

– På modets marknad har kopplingen mellan identitet och konsumtion resulterat i en expanderande livsstilsindustri där olika aktörer samspelar, säger Cecilia Fredriksson, kursansvarig och professor i etnologi och konsumtionskultur vid Lunds universitet. Våra kurser syftar till att bidra med fördjupade insikter i hur mode som kreativ näring och kulturindustri positionerar individen i en global värld och i ett ekonomiskt, socialt och kulturellt sammanhang.

Om kurserna

Kurserna läses efter varandra och ges på distans, kvällstid och halvfart så att du kan läsa samtidigt som du jobbar eller studerar något annat. Kurserna är på grundnivå och inga förkunskapskrav krävs. Kursspråk är engelska.

Du söker kurserna via antagning.se. Klicka här för att komma direkt till kurserna.