Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Så stärker vi akademisk hederlighet

Siluett av student som sitter vid ett bord.

Under pandemin ökade fusket kraftigt och anmälningarna steg med över 100 procent. Pilotprojektet ”Förebygga disciplinära förseelser” har därför arbetat 2022–2024 med att stärka undervisningsmiljöernas förmåga att förebygga fusk, särskilt i en tid med nya digitala verktyg och generativ AI.

Under arbetet med projektet framkom att fusk är ett komplext beteende som påverkas av press, bristande förberedelse och otydliga förväntningar. Det förebyggande arbetet behöver kombinera tydlighet och möjlighet till repetition i takt med att studenterna utvecklas akademiskt. Särskilt viktigt är det att erbjuda stöd för att minska prokrastinering, multitasking och känslan av stress det ger. Genom att utveckla rutiner, stödmaterial och utbildningsresurser för lärare och deras stödorganisationer ska projektet minska anmälningar, effektivisera ärendehantering och på sikt stärka studenters förståelse för akademisk hederlighet. 

- I takt med att fler och fler läser vidare på universitet och högskolor så kommer behovet av stöd att öka. Stödresurser som studenthälsan, studieverkstad, språkpedagoger och bibliotek måste dimensioneras för detta. Utan dessa resurser ökar fusket, särskilt eftersom fler går vidare till högre studier, säger Elin Bommenel.

Projektet delar med sig av några råd kring att förebygga fusk, b.la.:

  • Var tydlig med regler för akademisk hederlighet i kursplaner, provinformation och instruktioner.
  • Erbjud studenter återkommande övningar i hederlighet.
  • Ge stöd mot stress och prokrastinering genom att tydliggöra förväntningar och skapa möjlighet till god studieförberedelse.

Det har även tagits fram filmer, reflektionsuppgifter och workshopmaterial till lärare som vill arbeta med att förebygga fusk på sina utbildningar. Filmerna finns tillgängliga på Canvas Commons. 

Läs mer om projektet och samtliga tips i en längre nyhet på lu.se.