– En tredjedel av chefernas sjukdagar beror på trötthet, ångest och depression, som i första hand är kopplade till arbetsrelaterad stress, vilket understryker behovet av djupare insikter om betydelsen av socialt stöd för att hantera arbetsrelaterad stress, säger Ulrika Westrup, forskare institutionen för tjänstevetenskap, som tillsammans med Alina Lidén, forskare vid institutionen för tjänstevetenskap och Magnus Lindén, forskare vid institutionen för psykologi, har undersökt faktorer som är viktiga för att chefer ska kunna hantera arbetsrelaterad stress.
Med hjälp av enkätsvar från chefer i offentlig sektor i Sverige kunde forskarna visa på att stöd från chefer, stöd från ett nätverk av chefer inom organisationen och ett stödjande kommunikationsklimat är betydelsefulla för hur stressnivåer hanteras. Framför allt framstod stödet från ett nätverk av chefer inom organisationen som det mest inflytelserika stödet.
– Studien bidrar till att erbjuda vägledande insikter i hur organisationer kan stödja chefer i att hantera sin arbetsrelaterade stress, säger Ulrika Westrup.
Samtliga forskare är medlemmar i nätverket CLOO – Centrum för ledning i offentliga organisationer.
Läs den vetenskapliga artikeln i Scandinavian Journal of Public Administration.