Anna Spitzkat spikade sin avhandling

Två bilder. Bild 1: Annas Spitzkat avhandling och en bukett med rosor. Bild 2: Anna Spitzkat spikar fast sin avhandling på en träbräda tillsammans med andra avhandlingar från institutionen.

Idag blev det firande på institutionen när det var dags för höstens andra spikningsceremoni. Doktorand Anna Spitzkat fick spika sin doktoravhandling, ”Understanding Social Media Shopping – Instagram and the reconfiguration of the practice of shopping”. Anna ska försvara sin avhandling under disputationen den 9e december.

Avhandlingen undersöker hur sociala medier omformar shopping.

– Instagram, framför allt, är en av de plattformar som har gjort specifika designval för att kombinera det sociala och underhållande i den organiska, virtuella sociala medie-upplevelsen med shopping och konsumtion, säger Anna Spitzkat.

Genom att visa hur sociala medier bidrar till att sudda ut gränserna mellan tidigare definierade roller, visar avhandlingen på hur sociala medier beslutsamt bidrar till att shopping blir en väsentlig del av det vardagliga och triviala livet för en oftast ung och sociala medier-kunnig konsumentgrupp. Avhandlingen erbjuder nya insikter till förståelsen av nya, teknologidrivna konsumtionsvanor, och belyser en speciell grupp av konsumenter som har integrerat sociala medier i deras dagliga liv.

Två bilder. Bild 1: tårta med hallonmousse och choklad. Bild 2: Anna Spitzkat skär en bit på tårtan.
Spikningen firades med tårta.
Tre personer.
Anna Spitzkat (mitten), tillsammans med sina handledare Christian Fuentes och Kristina Bäckström.

”Understanding Social Media Shopping – Instagram and the reconfiguration of the practice of shopping”. Läs avhandlingen här.

Fakultetsopponent vid disputationen är bitr. professor Mart Ots, Jönköping University.

Kalenderevent för disputation.