Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Ulrika Westrup.

Ulrika Westrup

Universitetslektor, docent

Ulrika Westrup.

Digitala verktyg som pedagogiska hjälpmedel i föreläsningsrummet

Författare

  • Anette Svingstedt
  • Ulrika Westrup

Summary, in Swedish

Som ett led i vår egen fortbildning inom blended learning (blandade lärmiljöer), har vi valt att utveckla nya digitala verktyg inom en kurs som heter ”Introduktions- kurs i service management” (15 högskolepoäng, cirka 300 studenter). Målet med att införa nya digitala verktygen är att underlätta för studenterna att skapa förståelse för kurslitteraturen (teorier, begrepp och modeller) på kursens första del ”Tjänsteperspektivet”. Med hjälp av korta videofilmer, som visar på praktiska exempel på servicesituationer, ges studenterna möjlighet att förstå och förklara vad som händer med hjälp av kurslitteraturen. För att aktivera studenterna under föreläsningarna har vi även tagit hjälp av digitala verktyg som clickers. Med hjälp av clickers får studenterna löpande återkoppling på sin kunskap, samtidigt som vi som lärare får möjlighet att testa vad de lärt sig. Vi vill också framhålla att de digitala verktyg vi valt inte bara gett stöd till studenterna, utan även utvecklat vårt eget förhållande till litteraturen. De har ”tvingat” oss att bli ännu tydligare med vad som är centrala teoretiska begrepp och modeller i litteraturen.

Avdelning/ar

  • Institutionen för tjänstevetenskap

Publiceringsår

2018

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Rapport

Ämne

  • Other Social Sciences not elsewhere specified

Aktiv

Published

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISBN: 978-91-982330-8-7