Klas Hjort.

Klas Hjort

Universitetslektor

Klas Hjort.

Systemförändring för omställning till hållbar e-handel : Kraftsamling som accelererar innovation

E-commerce transformation towards sustainability : Joint effort to accelerate innovation

• Daniel Hellström
  • John Olsson
  • Josephine Darlington
  • Lovisa Westblom
  • Klas Hjort

Summary, in Swedish

E-handeln ökar snabbare än någonsin vilket medför en mängd hållbarhetsutmaningar för hela samhället. För att nå de globala målen råder inget tvivel om att vi behöver transformera e-handel till ett hållbart system. Likaså vet vi att kunskap och innovation är avgörande för att ge sig på denna komplexa samhällsutmaning. Men vilka områden behövs förändras för att åstadkomma stor effekt på hela systemet och på så sätt bidrar till den omställning som framtiden kräver? Vilka knäckfrågor måste adresseras? Detta undersöktes i en workshopserie, baserat på Design Thinking metodik, för att få en tydlig behovsbild över vilka frågor och centrala områden som kräver en genomgripande förändring.

Med hjälp av aktörer från olika privata och offentliga sektorer, branscher och discipliner identifierades åtta sammanhängande problemområden. Dessa områden är starkt sammanhängande och kretsar kring ”den hållbara leveransen”. Genom att skapa förändringar på något av dessa områden skapas stor effekt på hela systemet vilket kan bidrar till den omställning som eftersträvas. De är följande:

1. Konsumtion och livsstil
2. Leveransplatser
3. Dynamisk och flexibel leverans
4. Retur
5. Förpackningssystem
6. Försörjning och logistik
7. Samordnad distribution
8. Stadsplanering

För att effektivt åstadkomma genomgripande systemförändring finns det ett tydligt behov att kraftsamla kring de identifierade områdena. De viktigaste orsakerna till behovet av en central kraftsamling är:
• Det saknas ett helhetsgrepp och sammanhållen nod för strategisk koordinering av initiativ
• Det råder stor kunskapsbrist hos likväl företag och offentlig sektor som hos konsumenterna – det behövs en drivande part för att fylla kunskapsgapet
• Marknaden kan inte lösa problematiken på egen hand utan behöver stöd och guidning för hur vi tillsammans tar oss hållbart framåt
• Få igång och intensifiera samordning och strategisk koordinering mellan det offentliga och privata

Förlag till kraftsamling är en integrerad samverkansarena och kompetenscenter för hållbar e-handel där CLOSER och ReLog ingår ett strategiskt samarbete för att binda samman kompetenser och gemensamt driva forskning- och innovationsprojekt. Förslaget innebär en ny och helt unik samverkansmiljö där vi integrerar två nationellt starka kunskapsnoder, skapar en sammanhållande nod med vetenskapligt- och behovsbaserad projektverkstad som tar ett helhetsgrepp på e-handelns möjligheter och utmaningar. CLOSER och ReLog har gemensamt ett upparbetat strukturkapital och ett nationellt renommé för att driva komplexa samverkansprojekt i gränssnitt mellan offentliga och privata aktörer. Sammanvävningen innebär en konsolidering av två starka nätverk inom olika sektorer, branscher, och mellan offentliga och privata aktörer – en förutsättning för att få förändring på plats eftersom ingen har förmågan att åstadkomma systemförändring ensamt, men tillsammans har de unika möjligheter.

Avdelning/ar

• Förpackningslogistik

Publiceringsår

2021-03-01