Carina Sjöholm.

Carina Sjöholm

Universitetslektor, docent

Carina Sjöholm.

Rötter i rörelse. Kulturarv på trädgårdens marknader

• Katarina Saltzman
  • Carina Sjöholm
  • Tina Westerlund

Summary, in Swedish

Den här boken handlar om hur växter, trädgårdar och trädgårdshantverk i vår tid görs till kulturarv och tar plats på marknader av olika slag. Här pågår ett ständigt prövande av vad som i olika avseenden betraktas som vitalt nog, appellerar till aktuella trender, har tillräckligt intresseväckande namn eller på annat sätt är gångbart.

Utifrån en rad exempel på kulturarvsträdgårdar och kulturarvsväxter diskuterar författarna Katarina Saltzman, Carina Sjöholm och Tina Westerlund relationen mellan marknad och kulturarv, och i vad mån marknaden rentav kan vara del av en bevarandestrategi.

Avdelning/ar

• Institutionen för tjänstevetenskap