Carina Sjöholm
Universitetslektor, docent
Att leva sin dröm - livsstilsföretagaren mellan vardaglig prakti, drömmar poch politisk retorik
Författare
Summary, in Swedish
Mat- och trädgårdsföretag av den typen vi diskuterar faller ofta diskursivt inom ramarna för de kulturella och kreativa näringarna (KKN). Dessa näringar förväntas skapa regional tillväxt och vara en motor i den totala exporten. Här lyfts ofta kulturturismen fram som viktig i destinationsmarknadsföring och regioner benämns i termer av ”Skånes Toscana” och liknande. I materialet i vårt projekt blir diskrepansen mellan idealbilden av småföretagsamhet i det som ofta benämns KKN och småföretagsamhet som livsstilsentreprenörskap och den faktiska verklighet där ekonomin ytterst sällan går ihop mycket tydlig. Många kan bara ägna en del av sin tillvaro åt denna näring eftersom det sällan fungerar ur försörjningsaspekt. Det betyder att den verksamhet som i vissa fall används av regionen som sitt fönster utåt och som ett sätt att marknadsföra regionen egentligen finansieras av enskilda entusiaster som förverkligar sina drömmar. För att försörja sig måste de ta en massa andra arbeten, eller ha en partner med solid inkomst. Livsstilsföretagandet utgör således en spänningsfylld zon där ideal, politisk retorisk, och det vardagliga arbetet blir påtagligt motstridiga. Vårt syfte med detta paper är att visa hur företagaren navigerar i detta spänningsfält.
Avdelning/ar
- Institutionen för tjänstevetenskap
Publiceringsår
2013
Språk
Svenska
Dokumenttyp
Konferensbidrag
Ämne
- Social Sciences Interdisciplinary
Conference name
Det ifrågasatta arbetet, 2013
Conference date
2013-11-07 - 2013-11-08
Conference place
Norrköping, Sweden
Status
Unpublished