Gästföreläsare ger ovärderliga branschinsikter och närhet till verkligheten

Foto av Jonas Hessler som står längst fram i föreläsningssal.
Gästföreläsare Jonas Hessler från Home Furnishing Nordics.

Just nu läser studenterna på masterprogrammet i Service management med inriktning Supply Chain Management kursen Service Logistics där det varje år bjuds in flera intressanta föreläsare.
– Gästföreläsare skapar möjligheter för samarbete mellan Campus och omvärlden, säger Klas Hjort som är kursansvarig.

– Kursen startade med en gästföreläsare från University of Stirling i Skottland. Därefter så har vi haft en gästföreläsare från Outnorth där deras logistikchef Jan Kantola presenterade hur de arbetar med Customer Journeys för kunderna. Vi har haft representanter från IKEAs development and innovation team som berättade om deras arbete med just innovation och de gav även inspel i de projekt studenterna arbetar med i kursen. Arne B Andersson tidigare e-handelsexpert hos Postnord nu hos Svensk Handel kom veckan efter. Vi har idag besök av Jonas Hessler från Acceltech och nyligen utsedd VD på Home Furnishing Nordics. Sedan så föreläser Mats Fischerström och Axel Lindgren från nShift, digitalt. Anledningen till att vi har så många externa föreläsare är för att ge studenterna insikter i vad som sker precis just nu i en väldigt snabb transformation inom last mile, säger Klas.

En av gästföreläsarna, Jonas Hessler från Home Furnishing Nordics, minns själv från sin egen studietid hur värdefullt det var med gäster och vill nu ge tillbaka.

– Jag tycker att det är jätteviktigt att hjälpa till och bidra med kunskaper och insikt. Jag minns själv från när jag var student att det var väldigt positivt när någon utifrån kom och föreläste. Att gästföreläsa bygger på dialog, inte bara att stå framme och hålla en presentation utan också att ställa frågor och lyssna på svaren. På så sätt kan även jag från näringslivet dels lära mig nya saker men får också bekräftelse på om saker fortfarande stämmer och är relevant och intressant, säger Jonas.