"Utbildningen gör att man får en bredare kunskap och blir mer trovärdig."

Elin Sibe är Senior Profit Manager på Nordic Choice Hotels och kan intyga att studenter från service management har bra kunskaper med sig från utbildningen som de kan luta sig mot.

Vad har utbildningen i service management bidragit med för de medarbetare som jobbar på Nordic Choice?

På vår avdelning jobbar två tjejer som läst service management och de är väldigt duktiga. De hade arbetslivserfarenhet innan de började jobba på Nordic Choice men i stora drag ser jag att de kan luta sig på sin utbildning och det medför en tyngd till deras yrkesroller. Utbildningen gör att man får en bredare kunskap och blir mer trovärdig.

På vilket sätt är service och kundbemötande viktigt i er verksamhet?

Jag jobbar med Revenue Management och vi jobbar inte alls mot gäster. Däremot kan man säga att vi är en typ av internkonsulter och våra kunder är alla Nordic Choice-hotell. Vi jobbar alltså med intern service så den kunskapen är superviktigt!

Alumnerna från service management som är anställda på Nordic Choice har ledarskapsroller. Vad innebär det?

Många tror att om man jobbar med ledarskap så är man chef och har massa människor runt sig. Men så behöver det inte alls vara, ledarskap kan utövas på många olika sätt. Våra medarbetare som läst service management jobbar med ledarskap genom att driva alla kommersiella strategier på Nordic Choice. Att ta fram en strategi och sedan introducera den för driftavdelningen på hotellet och få med sig alla medarbetare på tåget, det är ledarskap! För att kunna göra det måste man kunna analysera, sammanfatta och värdera information, kunna argumentera och kommunicera på ett övertygande sätt. Det är kompetenser man har med sig från utbildningen som också ger ett självförtroende, en tyngd och pondus i ledarskapsrollen.

Om man tänker utöver utbildningen, vilka egenskaper tycker du är positiva hos en medarbetare?

I vårt jobb behöver man lära sig ett hantverk och därigenom kan man jobba sig uppåt. Både våra medarbetare som läst service management är oerhört drivna, det beror nog både på utbildningen och personligheten. Att vara analytiskt lagd är en stor fördel när man jobbar med Revenue Management och något vi värderar i våra medarbetare. Vidare är det viktigt att man har en ödmjukhet samtidigt som man är driven och visar att man vill lära sig. Det lönar sig i längden!

Elin Sibe