Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

"Service management öppnar dörrarna utåt"

Robin Nilsson arbetade några år innan han valde att börja studera service management med inriktning retail. Även fast han är inriktad på att arbeta inom detaljhandeln i framtiden uppskattar han bredden på programmet och att möjligheterna efter utbildningen är stora.

Varför valde du att studera på service management på Lunds universitet? 

Jag visste ganska tidigt att jag ville plugga vidare efter gymnasiet och efter några år ute i arbetslivet började jag känna att det var dags för vidare studier. Efter att ha hört från tidigare alumner från service management började jag kika lite närmare vad det faktiskt betydde i praktiken och jag blev såld relativt snabbt. Jag vill fortsätta jobba inom detaljhandeln som jag idag arbetar inom och ville ha en utbildning som kunde vidareutveckla mig själv inom det och hjälpa mig växa. Det kändes även skönt att få komma ”hem” till Skåne igen efter ett par år i Småland. 

Vad uppskattar du med din utbildning? 

Jag skulle framförallt säga bredden på utbildningen, bara för att du har valt att studera en viss inriktning eller för den delen service management i sig betyder det inte att du stänger en massa dörrar, snarare tvärt om! Service management öppnar dörrarna utåt och möjligheterna efter utbildningen är stora! 

Vad vill du berätta för den som funderar på att läsa din utbildning?

Häng med på föreläsningarna och läs litteraturen. Även om litteraturen ibland kan vara tung hjälper den en själv framåt för att lära sig ännu mer och kombinerat med föreläsningarna får du nya insikter och förstår innehållet i böckerna på ett bättre sätt! Sen är jag en stor förespråkare för att engagera sig själv i antingen nationer eller kårer (eller varför inte båda??). Den gemenskapen och kontaktnätet du själv skapar när du går med i någonting är oslagbart och det blir även ett skönt break från studierna som hjälper dig att hänga med i tempot! 

Vad hoppas och tror du att du arbetar med om fem år? 

Om fem år hoppas jag att få jobba med organisationers inre processer för att effektivisera diverse arbetssätt som sedan ska gynna konsumenterna. Men detta kan definitivt vara helt annorlunda om något år eftersom utbildningen är så himla bred! 

Robin N

Namn: Robin Nilsson

Program: Service management, Retail