"Vi läser och diskuterar ämnen som ligger i tiden"

Julia Hjortshagen läser kandidatprogrammet i service management inriktning hälsa och var egentligen inriktad på ett traditionellt ekonomiprogram innan fick upp ögonen för service management. Hon uppskattar att utbildningen hänger med i utvecklingen och på så sätt kan ge henne unik profil. I framtiden hoppas hon kunna starta och driva ett eget företag.

Varför valde du att studera service management på Lunds universitet?

Det blev egentligen lite av en ren tillfällighet då jag egentligen hade siktet inställt på Ekonomi-kandidat eller programmet International Business men i sista sekund blev det Service Management i Helsingborg och jag känner att det hade inte kunnat bli mer rätt. En otroligt bra och bred utbildning som samlar det bästa från många av mina främsta intresseområden (ekonomi, ledarskap & organisation, HR och hållbarhet). Ett plus var ju även att det fanns en inriktning med fokusområdet på Hälsa - ett kunskapsområde som jag tror att vi kommer se allt mer efterfrågan på arbetsmarknaden nu på sikt.

Vad uppskattar du med din utbildning?

Framförallt att det känns som vi läser och diskuterar ämnen som ligger väldigt mycket i tiden och hänger med i utvecklingen vilket verkligen gör att det känns som att man kommer få en väldigt unik profil efter avslutad utbildning. Tycker även att det är otroligt många likasinnade människor man studerar med vilket är kul! Många har varit ute och rest, är sociala och äventyrliga av sig och har bra ambitioner i livet med spännande planer för framtiden!

Vad vill du berätta för den som funderar på att läsa din utbildning?

Jag skulle nog säga att min främsta rekommendation är att våga prova på något lite annorlunda och att våga testa något nytt! För mig kändes det som att ekonomi-programmet var den enda utstakade vägen att gå, men genom att jag beslutade mig för en lite annan riktning så får jag i princip snarlika byggstenar - bara ur ett litet annat perspektiv. Ser man till att man läser något som genuint intresserar en så blir det helt plötsligt så mycket lättare att plugga - så försök hitta din "nisch" och läs in dig på kursinnehållen snarare än att kanske välja en onödigt bred utbildning som i huvudsak är övergripande om möjligt.

Vad hoppas och tror du att du gör om fem år?

Om fem år så hoppas jag att jag sått ett litet frö till den företagsidé och den business jag på sikt förhoppningsvis kommer att starta upp och driva, potentiellt även med någon businesspartner som jag lärt känna under utbildningen. Båda mina föräldrar är egenföretagare - något som lett till att även jag fått entreprenörskaps-anda i blodet så jag hoppas på att någon dag få förverkliga mina drömmar, planer och idéer! Tills dess försöker jag att skaffa mig en så bred och bra grund som möjligt att stå på med mesta möjliga förutsättningar och kunskaper inom organisation, företagande och ledning.

Julia Hjortshagen

Namn: Julia Hjortshagen