Utvecklar framtidens bibliotek

Bibliotek hand

År 2026 ska Helsingborgs nya stadsbibliotek stå klart, i processen för att arbeta fram hur biblioteket kan möta framtidens nya villkor kommer man ta hjälp av forskning. Tillsammans med forskaren Katja Lindqvist från Lunds universitet ska biblioteket arbeta med förändring i verksamheten, en process som involverar både personal och invånare i staden.

Biblioteken spelar en viktig roll för information och kunskap i det moderna samhället, men behöver också ständigt utveckla sin verksamhet för att fortsätta vara relevanta för människor i ett föränderligt och alltmer digitaliserat vardagsliv. Detta är utgångspunkten för den innovationsprocess som startat för personalen på Helsingborgs stadsbibliotek.

- Det jag kommer bidra med är att fördjupa kunskaperna om processen som personalen befinner sig i. Vad innebär en innovationsprocess? Vad har det för betydelse för dem i sitt arbete? Jag kommer också att ge nya perspektiv och dela med mig av mina erfarenheter från forskning inom området säger Katja Lindqvist, docent och universitetslektor på Institutionen för service management och tjänstevetenskap.

En del av forskningsprojektet kommer att fokusera på vilka tjänster biblioteket i framtiden ska erbjuda, digitala som fysiska. I utvecklingen av det nya biblioteket behöver flera utmaningar adresseras, till exempel vad biblioteket är som plats, vilka som använder den och vad som efterfrågas.

- Att utgå från invånarnas behov och ta in ett utifrånperspektiv gör att verksamheten kan behöva ändra sina arbetssätt. Här kan forskningen skapa ett underlag för bättre beslutsfattande, säger Katja Lindqvist.

Forskningsprojektet är finansierat av Kompetensfonden, Helsingborgs stad. Under projektets tre år kommer ny kunskap att bidra till utvecklingen av framtidens bibliotek, samtidigt som erfarenheter från projektet delas med studenter på masterinriktningen Culture and Creativity management på Campus Helsingborg, en utbildning som Katja Lindqvist under flera år varit drivande i att utveckla. Resultat från projektet kommer att användas och spridas på flera olika sätt, exempelvis som seminarier inom ramen för CROCUS, ett tvärvetenskapligt nätverk på Campus Helsingborg som fokuserar på kulturella och kreativa verksamheter.

Vill du veta mer om projektet?

Kontakta Katja Lindqvist, katja [dot] lindqvist [at] ism [dot] lu [dot] se