Tailor Store årets live-case

Kollage av två bilder med Magnus Loodberg, en där han föreläser.
Magnus Loodberg från Tailor Store.

Årets Live-case ägde rum i mitten på december, där våra Service management-studenter fick besök av Tailor Store, ett Helsingborgsföretag som erbjuder skräddarsydda kläder online.

Under utbildningen i Service management läses kursen ”Strategi och verksamhetsstyrning”. Syftet med kursen är att koppla ihop företagets omvärld och konkurrensförhållanden med intern organisation och styrning.

Varje år bjuder vi in ett företag att dela med sig av sin verksamhet och utmaningar de står inför för att studenterna på kandidatprogrammet ska få en skarp uppgift mot arbetsmarknaden. Syftet är att lära sig hur olika företag fungerar och att utveckla sin analysförmåga.

Kursen avslutas med ett ”levande” praktikfall/live-case där studenterna får i uppdrag att på en vecka göra en total analys av ett företag, dess strategiska marknadssituation, konkurrensfördelar, organisation samt interna styrsystem.

I år gästades vi av Magnus Loodberg, grundare av Tailor Store, som berättade om företagets strategi, organisation, utmaningar och möjligheter.