Svårt för livsstilsföretagare att få ekonomin att gå ihop

Tidskriften Gränsløs

I det senaste numret av tidskriften Gränsløs från Centrum för Öresundsstudier bidrar tre forskare på Institutionen för service management och tjänstevetenskap med nya perspektiv på kultur och regional utveckling.

Universitetslektorerna Erika Andersson Cederholm och Carina Sjöholm skriver i tidskriften att ekonomin och drömmen sällan går ihop för små livsstilsföretagare. Det visar åtminstone en studie som de gjort på 26 företag på den skånska landsbygden.

I tidskriften tar de upp problematiken att flera småföretagare har svårt att gå runt trots att de uppfattas som viktiga av kommunala och regionala aktörer och förväntas skapa sysselsättning. Flera småföretagare är till exempel tvungna till att jobba deltid eftersom de måste ta en massa andra arbeten eller ha en partner med en solid inkomst för att försörja sig.

Katja Lindqvist som är universitetslektor på Institutionen för service management och tjänstvetenskap bidrar också med ett nytt perspektiv. Hon visar till exempel på hur olika historiska och geografiska möjligheter ger kulturen olika betydelse för olika städers utvecklingsstrategier. Detta trots att kulturen fortsatt är en hörnsten i skandinaviska städers välfärdsutbud och i utvecklingen av städerna som besöksdestinationer.

Här kan du läsa hela Erika Andersson Cederholm och Carina Sjöholm artikel Landsbygdens småföretag som livsstil, besöksmål och regional attraktion och Katja Lindqvists artikel Kultur och stadsutveckling. Integration eller separation?