Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Nytt projekt om besöksnäringen i utsatta områden

Foto på Fittja centrum.
Fittja centrum. Foto: Holger.Ellgaard, wikipedia.org.

Ny studie finansierad av Besöksnäringens utvecklings- och forskningsfond (BFUF) ska undersöka besöksnäringens förutsättningar och möjligheter att bidra positivt i utsatta områden. Kan turismen öka områdenas attraktivitet på ett socialt hållbart sätt?

– Kunskapen om besöksnäring och destinationsutveckling i utsatta områden är begränsad, särskilt i en nordisk kontext. Vi hoppas kunna bidra med goda exempel, innovationer och nya erfarenheter som kan ligga till grund för rekommendationer och beslutsfattande inom svensk besöksnäring. Planen är att sammanfatta resultaten i bokform, de ska också presenteras i vetenskapliga tidskrifter, säger Cecilia Cassinger, projektledare, till BFUF.

Projektet heter "Utkantens attraktivitet – en studie om besöksnäringens förutsättningar i utsatta områden".

Läs mer om projektet på BFUF.se.

Medverkande
Cecilia Cassinger, fil.dr i företagsekonomi med inriktning mot marknadsföring, docent vid institutionen för strategisk kommunikation, Lunds universitet, cecilia [dot] cassinger [at] isk [dot] lu [dot] se (cecilia[dot]cassinger[at]isk[dot]lu[dot]se)
Ola Thufvesson, fil.dr i kulturgeografi, institutionen för tjänstevetenskap, Lunds universitet ola [dot] thufvesson [at] ses [dot] lu [dot] se (ola[dot]thufvesson[at]ses[dot]lu[dot]se) 
Andrea Lucarelli, fil.dr i företagsekonomi med inriktning mot platsmarknadsföring, docent vid Stockholm Business School, Stockholms universitet andrea [dot] lucarelli [at] sbs [dot] su [dot] se (andrea[dot]lucarelli[at]sbs[dot]su[dot]se)