I en värld som blir alltmer sammankopplad genom digitalisering har plattformar fått en allt större betydelse. En betalningstjänst i detaljhandeln är ett klassiskt exempel på en plattform som kopplar samman olika sidor av en marknad. Betalningsmetoderna har förändrats genom historien, och under de senaste decennierna har det skett i snabb takt. Förvånansvärt nog har studiet av betalningar inom detaljhandelsforskningen ofta varit avskild från dess användningsändamål: att köpa produkter och tjänster. Avhandlingen syftar till att förstå hur och varför vissa betalningsmetoder används inom detaljhandeln.
– Jag intresserade mig för vad det är som gör att vissa lösningar blir standard. Betalningarna kan idag ses som en tjänst, företagen tillhandahåller dessa tjänster för att underlätta köp. Hur värdesätts en betalningstjänst? Vad innebär den ökande digitaliseringen och möjligheten till köp genom betalningsplattformar? Jag har också tittat på olika aspekter av friktion, säger Carin Rehncrona.
I fem olika artiklar undersöks betaltjänster ur både detaljhandels- och konsumentperspektiv, med hjälp av omfattande empiriskt material samt både kvantitativa och kvalitativa metoder. Sammantaget visar studierna på hur det råder ett beroendeförhållande på betalningsmarknaden mellan konsument och handlare för värdeformering. Ett beroendeförhållande som förlängs i tid och rum i och med detaljhandelns digitalisering och i plattformsekonomin. Vidare visar studierna att det i vissa sammanhang kan finnas värde i friktion, vilket utmanar den rådande föreställningen om kostnadsminimering och sömlösa upplevelser i detaljhandeln.
Introduktion och sammanfattning av avhandlingen går att läsa här.