"Utbildningen har gett mig en stark grund för en ledande roll, både genom kurser i ledarskap och den självständighet som universitetsstudier kräver."
Klara jobbar som Team Leader på IKEA och menar att utbildningen har gett henne en bredare förståelse för välmående på arbetsplatsen och vikten av att skapa en arbetsmiljö som medarbetare mår bra av. -"Mycket av den kunskap jag fått har förberett mig för en ledande roll med personalansvar", berättar hon.
Hur fick du jobbet?
Under tiden jag studerade i Lund jobbade jag deltid på IKEA i Malmö, vilket var mitt första jobb på IKEA. Efter examen flyttade jag hem till Stockholm och hade sökt jobb på IKEA i Stockholm via deras sommaransökan. Jag började jobba under sommaren som säljare på avdelningarna Badrum och Barnens IKEA. Jag fick möjlighet att fortsätta efter sommaren och fick efter några intervjuer en Team Leader-tjänst för våra heminredningsbutiker.
Vad gör du i din roll?
Som Team Leader ansvarar jag för personal och den dagliga driften, samtidigt som jag, tillsammans med mina kollegor, jobbar för att hitta nya arbetssätt och anpassa dem för just vår verksamhet. Jag är även involverad i olika ombyggnationer som vi gör, exempelvis planerar och bygger upp vår sommarbutik och julbutik. Försäljning är såklart en stor del av min vardag där vi ständigt jobbar med säljstyrning, prognoser och hjälper våra kunder.
Vad är den största utmaningen i ditt jobb?
I min roll jobbar jag mycket tillsammans med olika avdelningar och funktioner, vilket gör att kommunikation är avgörande för mig. IKEA är ett stort företag med många processer igång samtidigt, så för mig är det även viktigt att planera och ha en tydlig struktur. Utmaningen för mig är att saker oftast inte går som man planerat, vilket kräver att jag behöver vara flexibel och snabbt anpassa mig till nya arbetssätt och lösningar.
Varför valde du att läsa Service Management med inriktningen Hälsa?
Jag började faktiskt läsa grundkursen i Service Management och var redan från start jätteintresserad av att fortsätta på programmet. Jag valde sedan att läsa vidare inom Hälsa, då jag tyckte inriktningskurserna lät intressanta. Jag har alltid varit intresserad av service och fått många rekommendationer om utbildningen.
Hur använder du kunskaperna du fick på utbildningen i ditt arbetsliv?
Varje dag arbetar jag med service och möter många olika kunder, vilket utbildningen och inriktningskurserna till stor del har handlat om. Något som jag verkligen har fastnat för är tjänstekvalitet och hur kunden skapar värde eller hur man kan samskapa värde. Jag tror det sitter lite i ryggmärgen på mig utan att jag tänker på det, men att det är betydande för den upplevda tjänstekvaliteten.
På vilket sätt har utbildningen förberett dig för en ledande roll?
Utbildningen har gett mig en stark grund för en ledande roll, både genom teoretiska kurser i ledarskap och genom den självständighet som universitetsstudier kräver. Under utbildningen har jag fördjupat mig i vad forskning och litteratur säger om ledarskap, men även lärt känna mig själv bättre. Jag kommer ihåg en kurs inom min inriktning där vi fick skriva ett personligt ledarskapsdokument och jag skulle säga att den uppgiften var väldigt värdefull för att reflektera över mitt egna ledarskap och vilken typ av ledare jag vill vara.
Jag tror också att inriktningskurserna har gett mig en bredare förståelse för välmående på arbetsplatsen och vikten av att skapa en arbetsmiljö som medarbetare mår bra av. Mycket av den kunskap jag fått har förberett mig för en ledande roll med personalansvar.
Berätta om din “jobbresa” från examen tills nu.
Jag började på IKEA i Stockholm genom sommarjobb och berättade för min dåvarande chef att jag verkligen ville vara kvar efter sommaren och att jag tidigare jobbat med ledarskap, och är intresserad av att få göra det på IKEA. Till hösten sökte jag en Team Leader-roll och efter några intervjuer fick jag jobbet. Efter det fick jag möjligheten att gå IKEAs egna ledarskapsutbildning, där jag fick reflektera mycket om mig själv och lära mig ännu mer om IKEA.
Hur relaterar ditt jobb till inriktningen/utbildningen du har läst?
Jag skulle säga att utbildningen verkligen relaterar till mitt jobb. Även om jag jobbade med service innan utbildningen, har jag fått ytterligare förståelse och insikter gällande service och tjänstekvalitet. Detsamma gäller hur organisationer fungerar, stora som små, och hur man kan förstå olika marknader. Jag tar också med mig mycket från de olika inriktningskurserna där vi läste mycket om hälsa i arbetslivet och innovation på arbetsplatsen.
Hur ska man tänka om man funderar på att välja Service Management?
Man behöver inte ha jobbat med service innan man väljer att läsa Service Management, dock tror jag att det är en fördel vara intresserad av service. Utbildningen fördjupar sig mycket i just service, tjänstekvalitet och konsumenter. Och är man intresserad av hur organisationer fungerar och kanske som jag, ledarskap, så tycker jag att man ska söka till programmet. Utbildningen är väldigt bred vilket är positivt när man sedan kommer ut på arbetsmarknaden.
Vad tyckte du var bäst med utbildningen?
Vilken svår fråga! Den kurs som jag än idag tänker mycket på är den sista inriktningskursen vi hade, där vi fick lära oss mycket om ledarskap och självledarskap. Jag tyckte att den gav mycket som jag faktiskt kan använda i praktiken. Jag fick även möjligheten att åka på en utbytestermin till Stavanger i Norge, vilket var otroligt givande och superroligt.
Vilka tips vill du ge till studenterna som läser programmet nu?
Såklart att gå på föreläsningarna men också att ta hjälp av varandra. Jag fick ut så mycket mer av att diskutera litteraturen och de uppgifter vi hade tillsammans med mina vänner som också läste programmet.
Sen tipsar jag även om man har möjlighet att söka jobb vid sidan av studierna. Både för att få komma bort från böckerna men också för att få erfarenhet.
Vad skulle du ge för tips till studenter som snart ska ge sig ut i arbetslivet?
Fundera över vad du själv är intresserad av och vad du är bra på. Oftast handlar det bara om att “få en fot in” någonstans och skapa kontakter. Det första jobbet kanske inte är det man hade tänkt att man skulle göra men det kanske också leder till andra jobbdrömmar, vem vet? Det viktigaste är att man är sig själv och att företagen som man söker till har de värderingar som man själv delar.

Namn: Klara Eckerbom
Program: Service management, hälsa.
Examen år 2023.
Nuvarande jobb: Team Leader på Tag-själv lagret på IKEA
Hälsa
Läs mer och sök till Service management, inriktning Hälsa.