"Nätverket från utbildningen har verkligen hjälpt mig"

Efter examen flyttade Dennis Sahlström till London där han idag leder en tradingavdelning samtidigt som han också driver flera bolag. Han ser utbildningens bredd som en stor fördel med programmet och att alla kontakter han skapat under utbildningen hjälpt honom i sitt yrkesliv idag.

Hur fick du ditt nuvarande jobb?

Under tiden jag studerade gick jag en investerings- och tradingutbildning. Jag fick otroligt bra resultat. Jag var ihärdig och började så smått arbeta med företaget som gav mig utbildningen under mitt sista år på universitetet. Vi är ett företag som lär ut finansiell utbildning. Jag öppnade ett företag i Sverige och byggde deras verksamhet där samt arbetade för dem. Efter examen frågade de om jag ville flytta över till London vilket jag gjorde. Jag driver dock fyra andra bolag idag också där vi bedriver olika verksamheter, såsom att sälja medicinsk utrustning, investera i fastigheter etc.
För att sammanfatta fick jag jobbet genom hårt jobb och ihärdighet. Sedan har det ena lett till det andra.

Vad gör du i din roll?

I och med att jag gör så många olika saker är det lite svårt att få med allt, men om vi lämnar alla företagen utanför så är det något enklare att beskriva. Min roll utvecklas hela tiden, men för tillfället leder jag tradingavdelningen och har en avdelning med ett antal traders/coacher/investerare. Jag arbetar med produktutveckling, är på scen och håller workshops runt om i världen samt investerar mina egna såväl som företagets pengar.

Samtidigt som jag gör detta bygger jag upp företagets verksamhet i Sverige och har ett team där. Jag har således personalansvar, arbetar mycket med service och kunderna, sälj samt produktutveckling.

Vad är den största utmaningen i ditt jobb?

Variationen med mitt jobb och personalansvar. Jag fick bygga upp avdelningen från grunden, skapa alla processer samt ta hand om personalen. Det är dock det som även gör det otroligt intressant och lärorikt. Hade det varit för lätt hade jag tröttnat. Jag har lärt mig att man alltid ska ta ett jobb för vad man kan lära sig.

Varför valde du att läsa service management?

Jag var väldigt splittrad när jag valde utbildning men Service Management blev väldigt bra. Jag tyckte det lät spännande att läsa en utbildning som bygger på ledarskap, företagande och hur man bygger ett företag med kunden i centrum.

Hur använder du kunskaperna du fick på utbildningen i ditt yrkesliv?

I och med att jag har företag så använder jag många delar som marknadsföring, bokföring, ledarskap, projektledning och många andra delar som vi lärde oss. Framför allt är det sättet att välja ut och inhämta information, strukturera och planera arbetet som är viktigt tillsammans med disciplinen.

Men skulle jag säga en sak som absolut hjälp mig mest, är det nätverket som skolan gav mig.

Hur relaterar ditt jobb till just inriktningen retail?

Det är en bra fråga. Det gör det egentligen inte alls. Jag har jobbat i butik tidigare, men det är inget jag är så intresserad av egentligen. Jag kunde egentligen lika gärna läst en annan inriktning, det hade gått minst lika bra.

Hur ska man tänka om man funderar på att välja service management?

Om du vill läsa en bred utbildning som ger dig många valmöjligheter, då är absolut Service Management något för dig. Att utbildningen är så pass bred gör att man kan sälja in sina kunskaper på ett sätt som passar just det jobbet man söker.

Det är ett mångsidigt program som inte bara erbjuder en bra grund, utan även många möjligheter att engagera sig utanför skolan vilket är minst lika viktigt enligt mig.

Alumn

Namn: Dennis Sahlström

Program: Service management programmet, inriktning Retail

Examensår: 2018

Nuvarande jobb: Driver en tradingavdelning i London samt är VD ägare/delägare av fyra företag.