Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

"Mitt intresse för världen gjorde att turism var ett givet val för mig"

Efter ett års backpackande hade Saga Kjell bestämt sig för att studera Service management med inriktning turism och hotell då det var just ett intresse för världen, internationella relationer och hållbar besöksnäring som hade väckts under resans gång. Idag arbetar hon som internationell koordinator och inspirerar och vägleder studenter att skaffa sig internationell erfarenhet. Något hon själv också fick under sin utbytestermin i Sydney.

Hur fick du ditt nuvarande jobb?

Jag hade sedan tidigare arbetserfarenhet av utlandsstudier inom högre utbildning, som jag faktiskt blev rekommenderad till av en kurskamrat på Service Management-programmet. När jag såg att KTH sökte en internationell koordinator såg jag min chans att utvecklas ännu mer inom utbildningsbranschen och samtidigt få fortsätta arbete med internationalisering, vilket är en av mina hjärtefrågor. Jag skulle tro att tack vare min utbildning från Lunds universitet och arbetserfarenhet kombinerat med passion, fick jag tjänsten. Så det gick från att själv åka iväg som utbytesstudent under universitetstiden till att idag arbeta som internationell koordinator och inspirera andra studenter att åka iväg. Jag vill därför absolut råda alla att lära känna andra studenter på campus. Då blir studietiden roligare och man skapar framtida kontakter för arbetslivet, som till och med kan leda till att landa drömjobbet!

Vad gör du i din roll?

Som internationell koordinator ansvarar jag för våra inkommande och utåkande utbytesstudenter. För våra inkommande studenter, som kan vara från universitet världen över, handlar det främst om att välkomna dem till Sverige och KTH samt studieplanering. För våra utåkande utbytesstudenter handlar det istället om att uppmuntra och vägleda studenter i deras val av utbytesstudier. Det sker i form av rådgivningar där jag presenterar våra utbytesuniversitet och lyssnar in studenternas önskemål, och tillsammans kommer vi fram till vilken skola vi ska ansöka till och hur länge studenten vill vara iväg på utbyte. Förutom den studievägledande biten, är även det långsiktiga arbetet i syfte att öka internationaliseringen på KTH viktigt. Det kan exempelvis inkludera att underhålla relationerna till våra utländska partneruniversitet eller skapa strategier för att förenkla möjligheten att åka på utbytesstudier i även underrepresenterade studentgrupper. Sammanfattningsvis innebär min roll att jag varje dag får inspirera och vägleda studenter till den fantastiska möjligheten att skaffa sig internationell erfarenhet!

Vad är den största utmaningen i ditt jobb?

Jag lockas ofta att själv åka iväg på ytterligare utlandsstudier, man inspireras dagligen! Annars är min största utmaning i mitt jobb att se till att alla studenter som hör av sig till oss får den hjälp de efterfrågar och helst att hjälpen överträffar deras förväntningar. Man vill alltid ge den absolut bästa hjälpen till varje student men samtidigt måste man även hjälpa så många som möjligt, så det är en ständig balansgång. Att så många studenter hör av sig och visar intresse för utlandsstudier, ser jag såklart som något positivt då det bidrar till en alltmer öppnare värld.

Varför valde du att läsa turism och hotell?

Jag var faktiskt inte lika bestämd på vilken inriktning jag skulle välja gentemot att det skulle bli programmet Service Management. Service Management kändes som ett självklart val då jag visste att jag efter min naturvetenskapliga gymnasieexamen ville utforska mjuka kunskapsvärden och för att jag alltid trivts i yrkesroller där jag får arbeta med personligt och kundanpassat bemötande. Vidare ville jag studera ett brett program då jag gillar att agera spindeln i nätet på arbetsplatsen. Men eftersom jag inte klarade välja inriktning direkt valde jag att åka iväg och backpacka i ett år. Under det året växte mitt intresse för världen, andra kulturer och internationella relationer och då kände jag att turism var ett givet val för mig. Dessutom lockade kurserna om den hållbara besöksnäringen mig - hur turismen måste utvecklas för att minska klimatpåverkan.

Hur använder du kunskaperna du fick på utbildningen i ditt yrkesliv?

Det är ingen överdrift att påstå att jag varje arbetsdag påminns om hur viktigt ett bra kundbemötande är. Jag får nämligen ett kvitto på det för varje nöjd student som återkommer till mig och tackar för bra service och då blir man glad själv. Man får nämligen en uppsjö med nyttiga verktyg att använda i arbetslivet från programmet och efter avslutad utbildning sitter det i ryggmärgen. Förutom lärdomen att arbeta kundfokuserat använder jag dagligen kunskaperna jag fick av att bygga förtroendefulla kundrelationer och förståelsen av konsumentbeteenden. Detta är värdefullt för mig både när jag är i kontakt med våra partneruniversitet och med studenter. Jag har även stor fördel av att ha läst inriktningen turism i mitt yrkesliv då jag just arbetar med andra destinationer och kulturer genom utlandsstudier. Därutöver bidrar även min utbytestermin i Sydney som jag fick chansen till tack vare Lunds universitet till mitt arbete. Denna erfarenhet har gett mig förståelse och insyn i äventyret som väntar studenter som ska åka iväg utomlands. Läs mer om min utlandstermin här: My Semester Abroad: A Fairy-tale Time - ICMS

Hur relaterar ditt jobb till inriktningen turism och hotell?

I och med att jag arbetar med just utlandsstudier så blir mitt jobb direkt kopplat till turistnäringen men i form av student mobilitet, vilket är jättekul! Det kontinuerliga flödet av människor med olika bakgrunder och kulturer gör att ingen arbetsdag blir den andra lik! Det är mycket som händer i denna bransch som är i ständig förändring både mot det digitala och det hållbara vilket gör att jag kan nyttja mina kompetenser från universitetsstudierna. Det gäller exempelvis att vara innovativ när det kommer till att skapa och bibehålla kontakten med utländska partners trots tidsskillnad och den långa distansen, eller att utveckla sätt studenter kan göra sitt utbyte så grönt som möjligt.

Hur ska man tänka om man funderar på att välja service management?

Om du vill ha en unik men samtidigt bred utbildning så är Service Management perfekt för dig! Man bör komma ihåg att det är en tvärvetenskaplig utbildning som kan ge många utvecklings-möjligheter efter utbildningen. Du kommer att kunna lite om mycket och därmed vara attraktiv för många företag som i någon form arbetar med personliga kontakter vilket idag nästan inkluderar alla. Men du har alla möjligheter att spetsa dig efter utbildningen i något område inom programmets kurser som du under utbildningens gång kanske fastnade extra för.

Vad skulle du ge för tips till studenterna som läser programmet nu?

Studierna är viktiga. Både föreläsningarna och kursmaterialet ger dig mycket bra kunskaper men undervärdera inte studentengagemang eller att jobba extra. Det är nämligen lika viktigt att få praktisera den teoretiska kunskapen man får av utbildning. Speciellt då programmet bygger på ämnen såsom ledarskap, organisationen och framförallt kundbemötande som även måste utövas för att ge färdighet. Campus Helsingborg erbjuder många sätt att engagera sig på, till exempel styrelsearbete eller projektengagemang. Helsingborg är även en stad med nära anknytning till campus och dess studenter, så ta vara på det och sök ett extrajobb i stan. Förutom möjligheten att praktisera dina kunskaper knyter du dessutom kontakter i näringslivet, win-win!

Saga Kjell

Namn: Saga Kjell

Program: Service Management, Turism & hotell

Examensår: 2019

Nuvarande jobb: Internationell koordinator på KTH Kungliga Tekniska Högskolan