Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

"Jag tog med mig mycket kring ledarskap, ekonomi och organisation"

Sabina Stener visste att hon ville jobba i hotellbranschen, men ville komplettera sin erfarenhet med vidareutbildning. Med kandidatutbildningen Service management med inriktning turism och hotell fick hon värdefull kunskap som tillsammans med erfarenheten landade henne drömjobbet som Hospitality Manager.

Hur fick du ditt nuvarande jobb?

Jag började arbeta på Scandic 2011 och har sedan dessa arbetat på 6 olika hotell i Stockholm i olika roller. Jag har även gått Scandics interna program, Talent@Scandic vilket är ett internt ledarprogram där man satsar och utvecklar befintliga ledare som man vill ska växa inom företaget.

Vad gör du i din roll?

Som Hospitality Manager har jag det övergripande ansvaret för de avdelningar som rör hotelldriften på Haymarket by Scandic. Jag sitter med i ledningsgruppen på hotellet och jobbar aktivt med att utveckla verksamheten och medarbetare över de traditionella avdelningsgränserna. Jag ser på mitt uppdrag som att jag ska säkerställa att våra gäster får en fantastisk gästupplevelse och att vår personal är motiverade, utvecklas och ger våra gäster den bästa upplevelsen någonsin. Jag är ett bollplank för de avdelningschefer som driver avdelningarna och hjälper Haymarket att överträffa våra mål. Det är ett varierande jobb och den ena dagen är inte den andra lik.

Vad är den största utmaningen i ditt jobb?

Att man aldrig vet vad man ställs för när man kommer till jobbet, den ena dagen är inte den andra lik. Men det är också charmen med jobbet – man får det sällan tråkigt på jobbet. Vi har också ständigt ögonen på oss, våra gäster betalar ett pris för att vi ska leverera fantastiska gästupplevelser – till varje gäst, varje dag – det gäller att alltid vara sitt bästa jag och leverera service i världsklass!

Varför valde du att läsa turism och hotell?

Jag började att arbeta inom hotellbranschen på ett privatägt hotell i Norge när jag gick ut gymnasiet för att tjäna pengar och resa runt i världen. Jag fattade snabbt tyckte för branschen och kände att jag samtidigt ville vidareutbilda mig. Jag kom då över utbildning Service Management med inriktning mot Hotell och kände direkt att det var rätt för mig. Jag såg det också som en bred utbildning och att jag inte bara behöver jobba inom hotellbranschen i framtiden, många av de som jag studerade med jobbar i helt andra branscher än just hotell & turism.

Hur använder du kunskaperna du fick på utbildningen i ditt yrkesliv?

Jag tog med mig mycket kring ledarskap, ekonomi och organisation – när jag var nyexaminerad och fick mitt första chefsjobb hade jag stor nytta av de kunskaper jag tog med mig från utbildningen. Utbildningen gav mig en bra bas att stå på inför min framtida karriär inom branschen, utbildningen i kombinaten med erfarenhet från branschen gjorde att jag enkelt fick mitt drömjobb efter utbildningen!

Hur ska man tänka om man funderar på att välja service management?

Tveka inte, sök – det blir kul, jag lovar! Och du får en bred utbildning som ger dig förutsättningar för att lyckas i yrkeslivet framöver!

Vad skulle du ge för tips till studenterna som läser programmet nu?

Nätverka, knyt kontakter och om du har möjlighet arbeta extra vid sidan av för att även få erfarenhet från branschen – det är värdefullt!

Sabina Stener.

Namn: Sabina Stener

Program: Service Management, Turism & hotell

Examensår: 2009

Nuvarande jobb: Hospitality Manager (Hotel Manager) Haymarket by Scandic