"Det kommer alltid att finnas ett behov av kompetenta logistiker"

Att studera Logistics service management var en självklarhet för Pavel Drozdov som idag arbetar som Space manager på Axfood i Stockholm. Han trivs bra med sitt jobb, dels på grund av möjligheten att arbeta med livsmedel, men också att vara del av företagets framgångsresa där han ser att utvecklingsmöjligheterna för karriären är många.

Vad jobbar du med idag och hur fick du ditt jobb?

Space management är ett arbetsområde som i stora drag är projektbaserat och framtaget för att optimera försäljningsytor i butik. På Axfood ingår space management i den avdelning som kallas för affärsanalys. Det innebär att vi genom datadrivna insikter och analyser skall säkerställa att våra artiklar får den plats de förtjänar i samtliga butiker som ingår i Axfood koncernen. Mitt dagliga arbete består i att säkerställa leveranser av planogram till butik. Planogram beskrivs enklast som en karta eller skiss av hur artiklar skall placeras i butik, dessa framställs utifrån djupa analyser i statistik av bland annat försäljning, driftläckage, demografi och kundvärde. Vidare är en stor del av arbetet att fånga upp initiativ och driva projekt såsom kundcentriska klustringar och butiksunika space där vi differentierar vårt sortiment baserat på butikernas unika förutsättningar. Med hjälp av sådana här projekt kan vi erbjuda ett större kundvärde och jag anser att detta är en stor framgångsfaktor inom den bransch vi verkar inom.

Jag hade under studiernas gång arbetat som inköpare på Dagab i Helsingborg, grenen i Axfood som sköter allt logistik-, inköp- och sortimentsarbete. Jag kände till organisationen väl och fick ständiga uppdateringar om nya tjänster som Axfood annonserade. När jag såg tjänsten som Space Manager tvekade jag inte att söka och efter en veckas intensiv rekryteringsprocess flyttade jag upp till Stockholm och påbörjade min nya tjänsteroll.

Vad är den största utmaningen och det roligaste i ditt jobb?

Vårt arbete sker i olika revideringar där en revidering består av fyra olika milstolpar. Eftersom samtliga aktörer inom dagligvarubranschen arbetar efter dessa revideringsfönster finns det skarpa deadlines att förhålla sig till. Samtidigt skall vi också kunna driva projekt parallellt med detta vilket gör att arbetsbelastningen ibland kan vara väldigt hög. Just nu genomför vi till exempel ett stort integrationsprojekt av Bergendahls Food och City Gross som Axfood förvärvade ifjol, detta har en enorm påverkan på många avdelningar inom Axfood. Samtidigt som detta sker skall jag genomföra en revidering av 18 artikelkategorier och driva en kundcentrisk klustring på färsk fisk och lakeprodukter inom Willys. Det blir med andra ord väldigt intensivt och det ställer höga krav på att jag planerar mitt arbete så att allting klaffar i slutändan.

Det roligaste är helt klart att få arbeta med livsmedel eftersom mat är ett stort intresse i mitt liv. Och även om arbetsbelastningen ibland är tämligen hög är jag otroligt lycklig över att jag har fått möjligheten att vara med på den resa som Axfood just nu håller på att göra. Det är sällan någon får vara med om ett så stort förvärv som Bergendahls Food samtidigt som vi håller på att bygga ett av Europas främsta logistikcenter i Bålsta och ett helt nytt frukt och grönt lager i Landskrona. Det är mycket på gång och Axfood ger stora möjligheter till att utvecklas i karriärslivet.

Hur använder du kunskaperna du fick på utbildningen i ditt yrkesliv?

Merparten av den kunskap som man har "nötat" in fungerar som en riktigt bra grundförståelse för företagsspecifika problem och hur man skall lösa dem. Det viktigaste jag tar med mig är att samtliga fenomen kan ses ur olika perspektiv. Mitt nuvarande arbete kräver en hög detaljkänsla och genom att kolla på data ur olika perspektiv kan man hitta dessa detaljer som i sin tur kan leda till ett större uppfattat värde, både för kund och företag.

Varför valde du att läsa Logistics service management?

Det var en självklarhet eftersom logistik är ett område som är under konstant tillväxt. Det kvittar hur långt fram i framtiden vi blickar, det kommer alltid att finnas ett behov av kompententa logistiker som förstår sig på försörjningskedjornas processer och principer.

Vad skulle du vilja ge för tips till de som ska välja utbildning?

Att fundera på vad som verkligen intresserar just dig. Service Management är så pass brett att det finns hundratals, om inte tusentals olika tjänsteroller att välja mellan. Men om du hittar din nisch och något som du brinner för kommer det underlätta valet av utbildning och karriärsliv. Ytterligare ett tips är fråga de personer som har genomfört utbildningen. Var inte rädd att knyta kontakter, den person du frågar om utbildningen kan tre år senare vara den som introducerar dig för ett företag och rent av förbättrar dina chanser att få en tjänst där.

Pavel Drosdov

Namn: Pavel Drozdov