"De är driftiga, är med i utvecklingsarbete och driver på utvecklingen"

Jenny Ejlertsson är kontaktcenterchef vid Stadsledningsförvaltningen på Helsingborgs stad där flera alumner från service management jobbar idag.

Har ni anställda som har studerat service management?

Idag har vi flera anställda som har läst service management och vi är mycket nöjda med dem. Service management-alumnerna är väldigt driftiga och de är med i utvecklingsarbete och driver på utvecklingen. Flera av de som arbetar här idag och som har jobbat här tidigare har och har haft ledande positioner.

Vad bidrar service managementstudenter med?

För att möta dem vi finns till för på bästa sätt så tror vi att det är viktigt med mångfald hos våra medarbetare med avseende på utbildning och erfarenheter. Utbildningen i service management passar mycket väl i ett kontaktcenter där du är ansiktet utåt mot dem vi finns till för. Vi kan se att samtliga som läst service management har med sig processperspektiv mot service och ett strukturerat sätt att arbeta. Service och bemötande värderar vi oerhört högt hos våra medarbetare. Det handlar om att kunna möta vem som helst oavsett bakgrund. Det kan vara allt från en arkitekt, en äldre i behov av omsorg, till en människa som lever i social utsatthet och varit med om personliga hemskheter och tragedier. Vi löser över 70 % av de ärenden som kommer in till staden och det ställer höga krav på våra medarbetare att klara av både tempo och bredden av ärenden.

Hur samverkar ni med institutionen för service management och tjänstevetenskap?

Vi har under många år haft timanställda studenter från bland annat service management. Vi tycker att utbytet är värdefullt och det är positivt att studenterna kan se Helsingborgs stad som en potentiell arbetsplats. Det är intressant för oss att samverka med institutionen eftersom den senaste forskningen om service alltid är viktigt att ta upp för diskussion inom vår verksamhet.

Jenny Ejlertsson