Sista punkten satt på årets examensarbeten

Flera bilder på studenter som lämnar in sina uppsatser.

Många var de studenter som tog sig upp till expeditionen på E3 när det var dags att lämna in examensarbetet på kandidatprogrammet. Gemensamt för dem alla var glädje och en lättnad över att äntligen vara färdiga med sitt uppsatsarbete. Vi passade på att stoppa några av dem för att höra vad de skrivit om.

Malin Ellberg Nilsson lämnar in sitt examensarbete.
– ”Temaarvsturism” är faktiskt ett eget begrepp vi tagit fram i uppsatsarbetet. Det handlar om temaparker som Disneyland. Det känns lite vemodigt att lämna ifrån sig sin baby men det är skönt att äntligen vara klar, säger Malin Ellberg Nilsson när hon lämnar in sin uppsats ”Temaarvsturism – Temaparkernas unika differentieringsstrategi” som hon skrivit tillsammans med Simon Hallberg.
Emil Forslund lämnar in sitt examensarbete.
– Vi har skrivit om hur dagligvaruhandeln har anpassat sig efter pandemin och om de har lärt sig något. Just nu är man ganska trött på uppsatsarbetet men det har varit jätteintressant, säger Erik Larsson som lämnar in uppsatsen ”Har vi verkligen lärt oss från våra kriser? Dagligvaruhandelns krishanteringsprocess, de möjligheter som följer och vertikala integreringens utrymme” som han skrivit tillsammans med Carl-Johan Borgsten.
Klara Eckerbom lämnar in sitt examensarbete.
– Vår uppsats heter ”En order är en order – En kvalitativ studie om förhållandet mellan självledarskap och värdeskapande i militära miljöer”, där vi har studerat värnpliktiga. Det känns lite overkligt att äntligen vara färdiga, säger Klara Eckerbom som skrivit tillsammans med Frida Sassner Andersson.
Anna Löfgren och Josefine Holmgren lämnar in sitt examensarbete.
– Det har varit intressant och roligt. Vi har lärt oss mycket och det har varit mycket att sätta sig in i alla regler, säger Anna Löfgren och Josefine Holmgren som tillsammans har skrivit uppsatsen ”Säljaren – den fysiska handelns viktigaste tillgång”.
Julia Hjortshagen lämnar in sitt examensarbete.
– Vi har skrivit om chattbotar i kundtjänster. Det har skrivits en del om det tidigare från företagens perspektiv och hur positivt det är för att det sparar pengar och frigör tid, men vi ville undersöka vad kunden tycker, säger Julia Hjortshagen som lämnar in uppsatsen ””Då får man ju känslan, de här vill inte ha kontakt med sina kunder”” tillsammans med Karin Ahlgren.
Wilma Karlsson och Linnea Connysson lämnar in sitt examensarbete.
– Vi har skrivit om communitys och undersökt hur olika företag bygger upp communitys kring sina varumärken, säger Wilma Karlsson och Linnea Connysson som går inriktningen retail och lämnar in uppsatsen ””Det räcker inte med ett glas bubbel för att bygga en brand community” – En kvalitativ studie om företags strategiska brand communityarbete”.
Johan Ryrvik och Fabian Schillerström lämnar in sitt examensarbete.
Johan Ryrvik och Fabian Schillerström lämnade in sin uppsats ”Vilken attityd behöver jag ha till den här mannen?”
– Innan vi började hade vi hört vittnesmål från flera kvinnliga bekanta som upplever att den svåraste kunden är medelåldersmannen. Vi ville utreda vad det beror på och om det går att dra några slutsatser kring det, säger Fabian.
Sophia Bengtsson lämnar in sitt examensarbete.
– Vi har skrivit om hur modeföretag förmedlar sitt hållbarhetsarbete och hur det uppfattas av konsumenten, säger Sophia Bengtsson som tillsammans med Izabelle Blomquist skrivit ”Effektiv hållbarhetskommunikation inom klädindustrin – En kvalitativ studie om hur konsumenter upplever modeföretagens hållbarhetskommunikation, hur det bidrar till meningsskapande och främjandet av hållbar kommunikation”.
Mathilda Forsell och Jennifer Hedström lämnar in sitt examensarbete.
– Det går alltid att göra mer, men det är skönt att äntligen få avsluta och lämna in, säger Mathilda Forsell och Jennifer Hedström som lämnar in uppsatsen ”Arbetslivets galenskap – En kvalitativ studie om kroatiska chefers upplevda välbefinnande och arbetsrelaterade ohälsa”. Med hjälp av ett vänortsstipendium reste de till Dubrovnik för att intervjua kvinnliga chefer om deras mående.
Emilia Björklund och Alexandra Lemvall håller upp sina examensarbeten.
– Det har varit en berg-och-dalbana, säger Alexandra Lemvall som lämnar in uppsatsen ”Human Resource Managements roll i organisationer” som hon skrivit tillsammans med Therese Ingesson.
– Ja, men det känns skönt att vara färdig. Nu kan man bara hoppas att det är tillräckligt bra, säger Emilia Björklund som samtidigt lämnade in sin och Nataliya Leshchinskas uppsats ”Hur medarbetardeltagande bidrar till värdeskapande”

Under nästa vecka är det opponering och försvar av uppsatserna. Den 7 juni är det avslutningsceremoni på Helsingborgs konserthus. Det blir en eftermiddag med tal, underhållning och stipendieutdelning där studenter, anhöriga och personal från institutionen tillsammans firar utbildningens avslut.