Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

"Att shoppa sig till en identitet under en ekonomisk kris" vinner uppsatspris på MiH Guld 2024

Foto från en prisutdelning på scen.
Foto: Studio E.

Den 24 oktober höll marknadsföreningen i Helsingborgsregionen (MiH) sin årliga näringslivsgala där lokala företag, entreprenörer och enskilda personer fick pris. Årligen delas pris för bästa studentuppsats ut och i år gick priset till Beata Hanses och Isabella Alserin som i våras skrev uppsatsen "Att shoppa sig till en identitet under en ekonomisk kris: En studie om unga kvinnors modekonsumtion och hur de hanterar sitt identitetsprojekt". Vi passade på att ställa några frågor.

Vad handlar er uppsats om?
– Uppsatsen undersöker hur unga kvinnor hanterar sin modekonsumtion under en ekonomisk kris och analyserar hur deras identitetsprojekt påverkas av förändrade ekonomiska förutsättningar. Syftet är att skapa en större förståelse för hur unga kvinnor balanserar sin konsumtion och sociala identitet när yttre faktorer, såsom ekonomiska svårigheter, stör deras konsumtionsmönster. Uppsatsen utforskar särskilt skillnaden mellan medveten och förnekande konsumtion, där vissa unga kvinnor uttrycker en medvetenhet om krisens påverkan men fortsätter att prioritera mode för att upprätthålla sin idealbild och sociala identitet.

Vad drog ni för lärdomar i det arbetet?
– Arbetet gav insikten att unga kvinnors hantering av modekonsumtion under ekonomisk press är komplex och varierar beroende på deras inställning till sitt identitetsprojekt. Vissa unga kvinnor, de som är säkrare i sin identitet, verkar mer konsekventa och prioriterar nödvändigheter framför mode. De osäkra kvinnorna däremot visar en större benägenhet att konsumera kläder för att passa in socialt och uttrycka sin identitet, trots de ekonomiska påfrestningarna. Lärdomen är att den ekonomiska krisen utgör en kraftfull extern störning som dock inte nödvändigtvis förändrar konsumtionsbeteendet, utan snarare skapar känslor som skam och ångest när idealbilden ska upprätthållas.

Hur känns det att få det här priset?
– Det var kanske lite oväntat från vårt håll så en jättekul överraskning! Man får verkligen en känsla av stolthet över sitt arbete vilket har varit jättekul. Det känns extra kul att vinna ett pris när vi skrev om något som vi båda brinner för och ett område som vi ville utforska mer. Det känns bra att få belysa den problematik som finns med hetsen kring modekonsumtion och dess påverkan på kvinnors privata ekonomi.

Ni tog examen i våras, vad gör ni just nu?
– Jag (Isabella) jobbar med ekonomi och Beata jobbar inom PR! Vi båda trivs väldigt bra och är glada över att utbildningen har gett oss jobb som vi båda utvecklas på.

Beata och Isabellas uppsats "Att shoppa sig till en identitet under en ekonomisk kris: En studie om unga kvinnors modekonsumtion och hur de hanterar sitt identitetsprojekt" fick även i våras hedersutmärkelsen för det bästa examensarbetet inom service management från Institutionen för tjänstevetenskap.

Läs uppsatsen i Lunds universitets databas för studentuppsatser.

Två glada och finklädda personer som håller ett diplom.
Beata Hanses och Isabella Alserin fick hedersutmärkelse från institutionen i våras.