"Valet var självklart efter grundkursen"

Emma Olsson började på kandidatprogrammet service management med inriktning hälsa efter att först ha läst grundkursen i service management som fristående kurs. Då fastnade hon för programmets tvärvetenskapliga bredd. Som student har hon många bollar i luften och engagerar sig i studentlivet i både Helsingborg och i Lund.

Varför valde du att studera service management på Lunds universitet?

Jag hade siktet inställt på att påbörja ekonomiprogrammet direkt efter studenten. På ekonomiprogrammet insåg jag dock snabbt att jag ville studera något annorlunda. Ekonomi var fortfarande mitt favoritämne, men jag ville ha mer än siffror. Min vän hade sökt in till Service management och jag tyckte att det lät intressant, men eftersom jag hade ångrat mitt val tidigare sökte jag bara till grundkursen på 30 hp efter att jag avbrutit mina studier på ekonomiprogrammet. När jag läste kursen så fastnade jag för programmets bredd, och när kursen var slut fick jag välja om jag ville läsa vidare in på kandidatprogrammet. Valet var då självklart ja, det var ju en tvärvetenskaplig bredd som jag var ute efter!

Vilken är din favoritkurs hittills?

En av mina favoritkurser har nog varit kursen Redovisningens grunder. Här fick man applicera sina redovisningskunskaper i praktiken genom ett ”spel” vilket var väldigt kul! Inriktningskursen som vi har nu den fjärde terminen tycker jag också mycket om på grund av den formativa bedömningen som vi fått i kursen. Genom att bedömas formativt har jag upplevt en stor personlig utveckling i både mitt skrivande och min studieteknik.

Är du engagerad i något vid sidan av studierna?

Jag är en person som tycker om att ha mycket igång samtidigt. Jag är SI-ledare, vilket står för Supplemental Instruction. Som SI-ledare är man ett komplement till föreläsare, främst inför tentor för att hjälpa studenter att lyckas med dessa. Något som är positivt med att studera på Campus Helsingborg är att man kan engagera sig i både Helsingborg och i Lund. Det är två olika världar och båda är lika roliga att vara engagerad i! I Helsingborg är jag pubassistent på studentpuben Stampus och i Lund är jag förman på Helsingkrona Nation. Jag rekommenderar verkligen att testa på både Lund och Helsingborg för att få ut det mesta av studentlivet! Utöver detta är jag timanställd inom vården. På jobbet kan jag applicera teorier i praktiken och samtidigt tjäna en extra, välbehövlig slant!

Vad gör du om fem år?

Efter examen om 1,5 år planerar jag att studera ett masterprogram inom service management, alternativt studera ekonomi för att ta en dubbelkandidat. Om fem år ser jag gärna mig själv som någon sorts projektledare i ett hälsoinriktat företag inom det privata näringslivet. Drömmar finns även om att starta eget företag inom hälsosektorn som fokuserar på att minska sjukskrivningar på arbetsplatser.

Ditt bästa student-lifehack?

En väldigt positiv sak med att vara student är studentrabatterna! Både Studentkortet och Mecenat har massa erbjudanden och är du medlem i Stampus får du även många bra erbjudanden där! På vissa ställen har de studentrabatter men de syns inte i någon app och du måste därför fråga om det för att kunna nyttja den. Fråga och du kan spara pengar!

Vad skulle du vilja ge för tips till de som ska välja utbildning?

Stressa inte med studierna för att bli klar så fort som möjligt! Är du kluven över vad du vill studera så testa på kurser inom området så du hittar rätt. Du kommer hitta rätt och när du gör det kommer du få en fantastisk studietid!

Emma Olsson

Namn: Emma Olsson