"Vi har riktigt bra förståelse för service men kan också se en helhet som få andra kan"

Service, organisation och ledarskap var nyckelord för Julias val av utbildning och har sedan blivit en viktig del i hennes yrkesliv. Som Consultant manager på Academic Work har hon dagligen användning av sina kunskaper om hur organisationer jobbar med kunder och värdeskapande.

Hur fick du ditt jobb?

Jag fick upp ögonen för Academic Work när jag deltog på Agora Dagen 1 år innan jag tog examen. När det sedan vad dags för mig att söka jobb såg jag att Academic Work hade ett vikariat ute för rollen som Office Coordinator. Jag visste då att en tidigare studiekompis arbetade där och hörde då av mig till henne och frågade om jobbet. Hon la in ett gott ord om mig och jag fick jobbet. När vikariatet tog slut sökte jag mig vidare internt till rollen som Consultant Manager då jag intresserat mig för ledarskap och rekrytering under året på bolaget. Nu har jag arbetat i den rollen i snart 2år.

Vad gör du i din roll?

Academic Work är ett rekrytering och bemanningsföretag där vi hjälper Young Professionals ut i arbetslivet. I min roll som Consultant Manager har jag ansvaret för hela rekryteringsprocessen. Från att bygga relationer med kunder, förstå deras behov av nya medarbetare till att ansvara för att hitta rätt person. Där ingår allt ifrån att hålla screeningsamtal och djupintervjuer till att koordinera kontakten mellan potentiella kandidater och kunden. Sedan ansvarar jag för konsulten som är ute på uppdrag hos våra kunder. Där håller jag uppföljningar, får utveckla mitt ledarskap och se till så allt funkar bra i samarbetet.

Utöver rollen som Consultant Manager har jag även ansvaret över våra interna rekryteringsassistenter i teamet. I den rollen ingår internrekrytering av nya assistenter samt personalansvar där jag får hålla utvecklingssamtal och följa upp deras utveckling.

Vad är den största utmaningen i ditt jobb?

De största utmaningarna i min roll är de som också är roligast – att förstå kundens behov och verkligen gräva i vad deras företag behöver. Att lära känna kunden och företaget så pass bra att man sedan hittar en riktigt bra match som stannar länge på bolaget.

Varför valde du att läsa service management?

Jag har tidigare arbetat mycket inom servicebranschen. Och älskade det! Men jag hade ingen tydlig plan för vad jag ville göra ”när jag blev stor”. Jag visste att jag var intresserad av ledarskap och organisation men inte vilken riktning jag ville ta. När jag läste om utbildningen kände jag att det verkade vara en bred utbildning som täckte det mesta av det jag var intresserad av och att det fokuserade på service kändes toppen!

Hur använder du kunskaperna du fick på utbildningen i ditt yrkesliv?

Jag använder dem varje dag! Framförallt i dialogerna med kunder när jag ska göra en behovsanalys för att förstå vad för typ av kompetens de behöver framåt. Från utbildningen har jag verkligen fått med mig förståelsen för hur organisationer är uppbyggda och hur man kan tänka för att arbeta strategiskt med kunderbjudande och värdeskapande.

Hur ska man tänka om man funderar på att välja service management?

Om du brinner för service och vill lära dig mycket om hur företag fungerar är denna utbildning toppen! Dels får du en väldigt bred förståelse för hur företag arbetar och organiseras utifrån ett serviceperspektiv. Men den är också efterfrågad av flera företag i regionen. När jag pratar med många av mina kunder i min nuvarande roll är det flera som gärna vill ha kandidater ”som studerat Service Management”. Många företag i Skåneregionen har förstått hur bra kompetens vi får med oss. Vi har riktigt bra förståelse för service men kan också se en helhet som få andra kan. Du kan även jobba med väldigt mycket olika saker framåt!

Vad skulle du ge för tips till studenterna som läser programmet?

Engagera dig och mingla! Jag fick otroligt mycket erfarenhet av att dels vara med i studentsektionen för Marknadsföreningen, sitta som ekonomiansvarig för vårbalen och vara staffare för AgoraDagen. Sen lärde man känna väldigt mycket spännande människor i Skåneregionen. Både framtida potentiella arbetsgivare men även vänner för livet!

Julia Fonsell.

Namn: Julia Fonsell