Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

"Jag har alltid varit intresserad av att arbeta inom hotell"

Henric Carlsson hamnade rätt direkt på service management med inriktning hotell. Efter många års pendlande till Danmark har han hittat hem igen som hotelldirektör för två hotell i Malmö. Utbildningen har gett honom en bred kunskapsgrund som tillsammans med sin branscherfarenhet hjälpt honom nå sina mål.

Varför valde du att läsa service management-programmet?

Jag har alltid varit intresserad av att arbeta med hotell. Utbildningen var perfekt och gav mycket kunskaper ekonomi, men också en breda kunskaper om ledarskap, marknadsföring, kommunikation och människor. Det är ju just människor som hela besöksnäringen handlar om.

Hur fick du ditt nuvarande jobb?

Jag har under många år arbetat i Danmark, men arbetar i Malmö sedan de senaste åren. Man bygger på sig erfarenheter och jag har arbetat ett par år som hotelldirektör både i Sverige och Danmark på olika hotell. När Bicky Chakraborty och Elite Hotels behövde en ny hotelldirektör för två hotell i Malmö fick jag utmaningen och äran att arbeta med Elite Hotels. 

Berätta vad ditt jobb innebär

Mitt yttersta ansvar är att vi levererar ett bra resultat. Det som bland annat är med och bidrar till att vi gör det, är att våra medarbetare och gäster har det bra, produktutveckling, säljarbete och strategiska beslut. Sedan ska våra gäster trivas och få en upplevelse som är något annat än att ”bara bo på hotell”. I uppdraget som Hållbarhetsansvarig för koncernen innehåller mitt arbete många strategiska och operationella beslut och samordning för att skapa en hållbar verksamhet inom Elite Hotels. 

Vad är den största utmaningen i ditt jobb?

Vi ska prestera varje dag, ett hotell och team är aldrig bättre än sin senaste återkoppling från en gäst – eller för den delen från sin personal. Det är utmanande att nå resultat, speciellt när hotellbranschen är så komplex att det hotellrum du hade ledigt igår – det kan du inte sälja igen idag. Det kan man t.ex. inom retail.  

Hur använder du kunskaperna du fick på utbildningen i ditt yrkesliv?

Givetvis mycket ekonomi, men generellt tycker jag att jag fick en bra och bred bas som jag  står på i vardagen i mitt jobb – allt från ledarskap till krishantering, livsmedelshantering, marknadsföring o.s.v. 

Vad skulle du ge för tips till studenterna som läser programmet?

När vi pluggade pratade flera av oss om att vi skulle ha praktik, men det är bättre att komma igång och arbeta direkt efter studierna, eller ha extrajobb vid sidan om. Tänk på att i hotellbranschen räcker det oftast inte med att endast ha de teoretiska kunskaperna för att bli ledare från dag ett, utan du lär dig mycket om det praktiska genom att arbeta i vår härliga bransch. Att kombinera kunskap med erfarenhet är det absolut bästa för att snabbt nå dina mål och göra en karriär.  

henric carlsson

Namn: Henric Carlsson

Program: Service management, turism & hotell (dåvarande hotell & restaurant)

Nuvarande jobb: Hotelldirektör för Elite Plaza Hotel och Elite Hotel Esplanade i Malmö, samt är koncernansvarig för Elite Hotels Miljö- och Hållbarhetsarbete