"Service managementstudenter är väldigt duktiga på mötet"

En stor grupp med människor som alla har på sig rosa EF-tröjor.

Stina Sandberg har själv studerat service management men jobbar sedan flera år tillbaka på EF (Education First) med rekrytering och onboarding. Hon berättar att EF ofta är på jakt efter Service management-studenter eftersom de har en unik förmåga att möta kunden och ge förstklassig service.

Stina har jobbat på EF i 9 år med olika roller, just nu jobbar hon med Recruitment and employee development. Hon ansvarar för rekrytering och onboarding av nya medarbetare på den Nordiska hubben i Stockholm där EF har sälj och marknadsteam med fokus på Sverige, Norge, Danmark & Finland. Stina studerade själv servicemanagement och läste magisterprogrammet 2006, där hon tog en kandidatexamen och läste sedan en master i Technology management på Lunds universitet.

Hur hamnade du på EF?

– Som ung reste jag mycket, gjorde utbyte, jobbade utomland, pluggade spanska i Spanien. Efter ett par år och min examen kände jag att jag ville ha något lugnt och stabilt. Men ganska snart saknade jag de internationella influenserna och hittade jobbet på EF. Jag gjorde en spontanansökan och bad om att få komma till kontoret och presentera mig.

Varför just service management-studenter?

– De är väldigt duktiga på mötet. Få förstår det som krävs för att ge fullskalig service och vet hur viktigt mötet är, the moment of truth. Varje kontakt med kunden räknas. Vi är ett premium brand, vi ska vara bäst och kräver personal som kan ge våra kunder oförglömliga upplevelser och möten. Där passar service management-studenterna in. Vi har ofta hittat många intressanta kandidater på Agora-dagen till exempel. I år träffade jag två service management-studenter som börjar snart. En masterstudent från Finland och en från kandidatprogrammen.

Vad erbjuder EF som arbetsgivare?

– Det bästa med EF är möjligheten till laterala förflyttningar. Jag har haft många olika roller på olika avdelningar inom företaget. Det finns alltid möjlighet att prova olika områden. Jag har varit på sälj, jobbat operativt, med projektledning, djupdykt i kundupplevelse processer… det viktigaste är rätt person med rätt ambition. EFs program hjälper människor att kommunicera och förstå varandra bättre, det skapar empati och vi är övertygade om att det leder till en bättre värld. De drivkraften i kombination med ett affärsdriv och fokus att utvecklas är det som skapar möjligheter för våra kunder men också för oss som jobbar i organsisationen. The people och kulturen är det som är mest uppskattat när vi gör personalenkäter. Försäljning och resande är viktiga delar hos oss. Vi ges alla möjlighet att besöka våra skolor och träffa kollegor från hela världen. En annan fördel är att det är en ung miljö med stark gemenskap, många kommer direkt från universitetet och är inflyttade till Stockholm.

Vad finns det för möjligheter hos er?

Världen är äntligen öppen igen och vi söker personer över i stort sett hela EF världen. Är du flerspråkig finns fler möjligheter men du kommer även långt med engelskan. Många kommer in via vårt Nordic Sales Trainee-program på Stockholmskontoret som går ut på att lära sig försäljningen och bli en del i teamet. Många har också som första jobb att vara Flights Coordinator där du blir en del av EFs flight team i Zurich som varje år koordinerar hundratusentals resor över hela världen. Ta gärna en titt på www.ef.com/careers där du kan läsa om våra olika kontor och roller. Vi har alltid flera tjänster ute världen över så är du redo för en internationell karriär finns många möjligheter. Vi tar också gärna emot praktikanter och Ex-jobbare. Presentera en idé så kan vi komma på något intressant tillsammans.

Porträtt på Stina Sandberg.
Stina Sandberg på EF (Education First) jobbar med Recruitment and employee development.
Foto på Stina Sandberg i en mässmonter. Hon har på sig en rosa EF-tröja.