Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

"Det är ju utmaningarna som gör att man utvecklas och trivs på jobbet över tid"

Sommarjobbet på Hemfrid gav Elsa både användbar kunskap att ta med sig in i sista året på universitetet och möjligheten till en fortsatt anställning efter examen. Utbildningen har i sin tur gett henne kunskaper som hon använder varje dag i yrkeslivet.

Hur fick du ditt jobb?

Jag började som Summer Intern på Hemfrid sommaren innan jag började mitt sista år på universitetet. Jag fick då både massor av nya kunskaper om branschen och företaget såväl som erfarenheter av ledarskap. Mycket av erfarenheten visade sig vara mycket användbara under sista året, och särskilt i examensarbetet. När jag sedan tog examen fick jag en förfrågan om att komma tillbaka till Hemfrid och anställdes då för att sköta och utveckla en avdelning som då hette Familjeservice. Sedan dess har jag jobbat på några olika avdelningar, framför allt kopplat till personalansvar och ledarskap. Sedan nyligen jobbar jag som Project Coordinator på vår Operational Excellence-avdelning.

Vad gör du i din roll?

I min roll ingår en del olika delar. Jag har bland annat daglig kontakt med vår lagerleverantör och stöttar upp kring logistiken kopplad till leveranser av våra medel. Jag leder också ett par projekt, till exempel kopplat till employer branding riktad mot studenter tillsammans med en kollega som även hon är LU-alumn. Jag är även med som projektresurs i större projekt med mål att utveckla verksamhetens processer inom operations. Ingen dag är den andra lik och jag får ständigt lära mig massor av nya saker på jobbet.

Vad är den största utmaningen i ditt jobb?

Hemfrid är ett företag där det alltid händer mycket. Det kan vara en utmaning men det också en av de absolut största fördelarna jag ser med att jobba hos oss. Jag trivs i en snabbrörlig miljö med ett högt tempo där det kan krävas snabba beslut och anpassningar. Det är ju utmaningarna som gör att man utvecklas och trivs på jobbet över tid.

Varför valde du att läsa service management?

Jag började med att läsa några enstaka kurser på Ekonomihögskolan vid Lunds Universitet och hade i ärligheten namn inte siktet inställt på Service Management från start. Sedan hade jag dock några vänner som läste Service Management och insåg då att de delar jag tyckte var mest intressanta från kurserna på Ekonomihögskolan korrelerade ganska väl med det som ingick i programmet, och valde då att börja på programmet med inriktning Retail.

Hur använder du kunskaperna du fick på utbildningen i ditt yrkesliv?

Jag använder kunskaperna från utbildningen varje dag, på en massa olika sätt. Det kan vara allt från service och ledarskap till strategi och organisation, men framför allt om hur dessa samverkar i organisationen. Jag har fått med mig både väldigt nischad kunskap om service och en bredare kunskap och förståelse för verksamheter och dess utveckling som jag använder ofta.

Hur ska man tänka om man funderar på att välja service management?

Service Management är i sig väldigt brett och kunskaperna från utbildningen kan appliceras i de allra flesta branscher på något sätt, vilket jag tycker är väldigt positivt. Det är få andra program som erbjuder både bredd och specialisering på samma sätt. Om man är nyfiken på programmet skulle jag gå in och läsa på lite mer om vilka kurser som ingår i programmet och se om man tycker att det låter spännande. Jag skulle även rekommendera att komplettera med lite kurser i ekonomi, om man tycker att det är intressant. Det är ett väldigt bra komplement till programmet och ökar förståelsen ytterligare.

Vad skulle du ge för tips till studenterna som läser programmet?

Studentlivet erbjuder en massa olika möjligheter att få applicera kunskaperna från programmet direkt, vilket är väldigt unikt. Det kan till exempel göras i kåren eller på någon nation. Ta vara på den möjligheten och engagera dig i något som både är kul, socialt och där du bygger på dina erfarenheter. Jag var engagerad i Göteborgs Nation under hela min studietid och det gav mig en bredare förståelse för vad jag läste på universitetet, vilket har gett mig många fördelar i yrkeslivet. Den sociala delen gör dessutom att man orkar mer under tuffare perioder under utbildningen, vilket inte ska underskattas.

Elsa Falck sitter i en stol. Foto.

Namn: Elsa Falck

Program: Service management, retail

Nuvarande jobb: Project Coordinator på Hemfrid