The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Jan Henrik Nilsson.

Jan-Henrik Nilsson

Senior lecturer, associate professor

Jan Henrik Nilsson.

Vad är överturism? : En kunskapsöversikt

Author

  • Cecilia Cassinger
  • Jan-Henrik Nilsson

Summary, in Swedish

Turism dominerar alltmer det sociala livet i städerna. Det
ökade flödet av turister till vissa storstäder i Europa lämnar
efter sig problem kopplat till trängsel, nedskräpning, trafik,
prissättning på bostäder och missnöjesyttringar bland lokala
stadsbor.
Överturism beskriver ett tillstånd när det kommer så många
turister till en plats att det får negativ påverkan på såväl
lokalbefolkningens livskvalitet som på turisternas upplevelse av
platsen. Denna rapport ger en översikt av den internationella
forskningen kring överturism som ett socialt fenomen. Genom
att beskriva överturismens olika definitioner, drivkrafter
och platseffekter är syftet med rapporten att öka förståelsen
för dess utbredning och konsekvenser för besöksnäringen.
Resonemanget blickar också framåt och ger förslag på åtgärder
och alternativa sätt att tänka, vilket främjar en framtida hållbar
turismutveckling. Rapporten riktar sig främst till aktörer inom
svensk besöksnäring, exempelvis i kommuner, regioner och
företag.

Department/s

  • Department of Strategic Communication
  • Department of Service Studies

Publishing year

2020

Language

Swedish

Document type

Report

Publisher

Samhällsvetenskapliga fakulteten, Lunds universitet

Topic

  • Social Sciences Interdisciplinary

Keywords

  • Överturism
  • urban turism
  • städer
  • platser
  • hållbarhet

Status

Published

Project

  • Rethinking urban tourism development: Dealing with sustainability in the age of over-tourism

ISBN/ISSN/Other

  • ISBN: 978-91-7895-572-5
  • ISBN: 978-91-7895-573-2