The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Katja Lindqvist.

Katja Lindqvist

Senior lecturer, associate professor

Katja Lindqvist.

Fördjupad utvärdering av statsbidraget Skapande skola

Author

  • Katja Lindqvist
  • Roger Blomgren

Summary, in Swedish

Statsbidraget Skapande skola infördes 2008 med syftet att

möjliggöra för skolbarn att möta professionella kulturuttryck

och engagera sig själva i kulturella aktiviteter. Skapande

skola har successivt växt och omfattar idag hela grundskolan,

och erbjuder möjligheter till kultur vid många svenska

skolor. Den här rapporten redovisar ett fördjupat utvärderingsuppdrag

för Myndigheten för kulturanalys, där fokus

särskilt varit på vissa ekonomiska effekter av statsbidragets

införande på lokal och regional nivå. Frågor som ställs och

besvaras i rapporten är hur kommuners satsningar på kultur

i skolan utvecklats sedan statsbidragets införande, och ifall

det finns indikationer på att vissa typer av kulturaktörer

har fördelar framom andra vad gäller att få Skapande

skola-uppdrag.

Department/s

  • Department of Service Studies

Publishing year

2016

Language

Swedish

Document type

Report

Publisher

Institutionen för service management och tjänstevetenskap, Lunds universitet

Topic

  • Social Sciences Interdisciplinary

Status

Published

ISBN/ISSN/Other

  • ISBN: 978-91-982330-3-2
  • ISBN: 978-91-982330-2-5