Frågor och svar om terminsstarten
Ansökan och antagning
När kommer antagningsbeskedet?
Det nationella antagningsbeskedet efter 1:a antagningsomgången blir tillgängligt för alla antagna programstudenter den 12 juli på Mina sidor på antagning.se. Du måste svara senast den 22 juli, klockan 24.00! Det gör du på Mina sidor på antagning.se. Svarar du inte förlorar du din plats. Om du ångrar dig efter det går det ibland att göra en sen ansökan (se nedan). Nästa antagningsbesked kommer efter 2:a antagningsomgången och finns på antagning.se den 28 juli. Det är inget svarskrav på det andra antagningsbeskedet, men om du avstår din plats vill vi att du anmäler detta på antagning.se snarast möjligt eftersom vi har reserver som står i kö.
Om jag inte är behörig, t.ex. inte har Matematik B eller 2a/2b/2c – när är sista dag för komplettering?
Du måste skicka in dina kompletterande betyg till antagning.se (Antagningsservice, Frösön), så att de har dem senast den 21 juni. Om din skola för över betyg till den nationella betygsdatabasen (BEDA), behöver du inte skicka in ditt slutbetyg. Enstaka betyg i ämnen och kurser kan du däremot behöva skicka in. Detsamma gäller intyg från folkhögskolestudier och utländska gymnasiebetyg. Tänk på att det ibland tar några dagar för posten att komma fram.
Sen ansökan till era program – går det?
Nej, vi öppnar inte upp för sen anmälan till våra program.
Däremot har vi öppet för sen anmälan till vår fristående kurs "Grundkurs i service management (30 högskolepoäng). Kursen läser du tillsammans med studenterna på första terminen av kandidatprogrammet i service management. Efter avklarad grundkurs finns möjlighet att fortsätta på kandidatprogremmet, i mån av plats.
Du som gör en sen anmälan rangordnas efter alla som sökt i tid, utifrån det datum då din anmälan inkommit och du styrkt behörighetskraven. Ansökan öppnar på antagning.se den 15 juli.
Om jag är reserv på ett av era program, vad ska jag då göra?
Reservantagningen påbörjas direkt efter andra antagningen. Om du blir reservantagen kommer du att få ett nytt antagningsbesked på Mina sidor på antagning.se samt ett mejl med information från institutionen. Om du fortfarande är reserv vid terminsstarten ska du INTE komma till uppropet, vi gör ingen reservantagning på plats.
Finns det chans att byta inriktning på service management-programmet när jag har börjat?
Nej.
Jag fått en plats på ett av era program nu, men vill börja först nästa år. Går det?
Ja, om du som sökande har särskilda skäl. Det kan vara föräldraledighet, studentfackligt uppdrag eller uppskjuten ledighet (arbetstagares rätt till studieledighet). Ansökan ställs till institutionen. Om du inte har några särskilda skäl får du ansöka till programmet nästa år istället.
Varför har min ansökan blivit struken på antagning.se?
Troligen uppfyller du inte behörigheten till programmet. Kontakta Antagningsservice på antagning.se om du har frågor om själva antagningen, då den görs nationellt.
Om kursstarten
När börjar terminen?
Höstterminen startar måndagen den 29 augusti och slutar den 15 januari 2023. Vårterminen 2023 börjar den 16 januari och slutar den 4 juni.
Vad innebär första dagen på kandidatprogrammet?
Alla nya studenter på Campus Helsingborg välkomnas till oss den 29 augusti för upprop och registrering vid olika tidpunkter beroende på vilket program/inriktning du läser. Då träffar du din inriktningsansvarig/programansvarig samt dina nya studiekamrater. Den 30 augusti träffas samtliga nya studenter för en gemensam introduktion på Dunkers kulturhus, konsertsalen.
De studentsociala aktiviteterna startar redan den 18 augusti. Glöm inte anmäla dig till Novischveckan, se nedan.
Hur registrerar jag mig på programmet?
Du blir registrerad genom att närvara på första tillfället på Campus Helsingborg den 29 augusti, då vi har upprop. Det är därför viktigt att du meddelar oss om du inte kan närvara den 29 augusti, annars förlorar du din plats.
(Vid första kursen görs ingen webbregistrering.)
Om jag är antagen på program, men inte kan komma 29 augusti?
Hör av dig till oss (info [at] ism [dot] lu [dot] se) innan den 29 augusti och meddela att du vill behålla din plats på programmet. Du får sedan komma till vår expedition på Campus (våning E3) snarast möjligt för att bli registrerad på programmet.
Vad är Novischveckan och när börjar den?
Det är studentföreningen Agora som anordnar Novischveckan. De arrangerar studentsociala aktiviteter under ca 1 1/2 vecka innan terminsstarten, från den 18 augusti till den 27 augusti. Glöm inte att anmäla dig direkt till Agora! Läs mer och hitta länk till anmälan på deras hemsida www.agorasnovischveckor2022.com och följ deras konto på Instagram @agorasnovischveckor2022 för uppdateringar. Anmälan stänger den 8 augusti.
Praktisk information
Hur hittar jag kursplaner och vilken litteratur vi ska ha på första kursen?
Du hittar länk till dem under respektive program eller kurs som du ska läsa på terminsstartssidan.
Var finns schemat?
Länk till schemat finns på sidan för respektive utbildning under terminsstartssidan. Tänk på att schemat är preliminärt och ändringar kan komma att ske.
Hur får jag studiemedel från CSN?
När du ansökte till programmet kunde du kryssa i en ruta om att du ville ha studiemedel från CSN om du blev antagen. Kryssade du i denna ruta får du en blankett hemskickad från CSN. Gjorde du inte det kan du kontakta CSN på www.csn.se. Du kan ansöka om studiemedel för två terminer i taget och slippa ansöka igen inför vårterminen.
Hur söker jag studentboende?
För att få information om hur du får studentboende i Helsingborg, gå in på www.helsingborgsstudent.se. Du kan också maila till: studentbostad [at] helsingborg [dot] se eller ringa 042-10 50 00.
Får jag en fadder?
Ja, alla antagna studenter som anmält sig till Agoras Novischvecka (se ovan) tilldelas en faddergrupp som de träffar i början. Om du är reserv och blir antagen senare kan du kontakta fadderansvarig för att anmäla dig till Novischveckan och få en faddergrupp.
Jag har en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, vilket stöd finns?
Om du vill få information kring vilken typ av stöd det finns för dig vid LU är du välkommen till informationsmöte på Campus den 22 augusti kl.15-17. Informationsmöte på Campus (pdf)
Antagen eller reserv?
Den 12 juli får du ditt antagningsbesked på "Mina sidor" på antagning.se. Du måste svara senast den 22 juli. Är du reservplacerad tackar du ja till din reservplats.
Den 28 juli får du det andra antagningsbeskedet, inget svarskrav. Om du är reservplacerad ska du avvakta – vi börjar med vår reservantagning efter andra antagningsbeskedet och du kommer att få ett nytt antagningsbesked på "Mina sidor" samt mejl från oss ifall du blir antagen.
Har du frågor om antagning under sommaren – hör av dig i första hand till antagning.se eller Lunds universitets antagningsavdelning.
Studentboende?
För att få information om hur du får studentboende i Helsingborg, gå in på www.helsingborgsstudent.se. Du kan också maila till studentbostad [at] helsingborg [dot] se eller ringa till 042-10 50 00 om du har frågor.