"Utbildningen fick mig att förstå service"

Anton Domby hade innan han började utbildningen redan hunnit jobba med service och lockades av blandningen mellan logistik och service när han valde att studera Logistics service management. Jobb vid sidan om studierna och en företagsnära c-uppsats ledde honom till en tillsvidaretjänst som Sales Coordinator direkt efter examen.

Hur fick du ditt jobb?

Jag fick ett extrajobb på Nederman via Campus vänner redan första året på utbildningen. Det var på 30% som Sales Coordinator Assistant. Sedan skrev jag min C-uppsats för Nederman och efter examen fick jag en tillsvidaretjänst på heltid, den som jag har idag.

Vad gör du i din roll?

Vi är en global koncern med säljare på olika ställen i världen, men vi säljer också till länder där vi inte har något kontor. Mitt jobb är att ha kontakt med partners i Europa, Sydafrika och Kina. Jag bokar och hanterar deras ordrar och har kontakt med våra leverantörer.

Vad är den största utmaningen i ditt jobb?

Många bollar samtidigt och att prioritera kunden, våra partners. Vi säljer B2B. Vi är en mindre division i ett större företaget och koncern som ständigt fokuseras på nå nya marknader samt expandera vår verksamhet. Detta medför att jobbet inkluderar flera globala och intressanta kundbesök samtidigt som ingen vecka är den andra lik.

Varför valde du att läsa service management?

Jag hade innan jag började på Lunds universitet jobbat i rese- och turismbranschen med hotell och transport. Jag tyckte det var roligt att vara spindeln i nätet. Det som lockade mig med Logistics service management var just blandningen mellan logistik och service. Något jag märkt både innan och efter utbildningen är att man alltid måste sätta kunden i fokus. Jag tittade på några fler logistikutbildningar men det här var den enda med ett organisatoriskt, ekonomiskt och tjänstefokuserat perspektiv. Dessutom var det ju en så bred utbildning. Man kommer nära näringslivet, även utan praktik.

Hur använder du kunskaperna du fick på utbildningen i ditt yrkesliv?

Utbildningen fick mig att förstå service. Vad är service? Den fick mig att tänka utanför boxen på vad service kan vara. Vi hade många grupparbeten och projekt parallellt, vilket var väldigt bra att få träna på eftersom det är just så det verkliga arbetslivet är. Jag har haft väldigt mycket användning av vissa specifika kurser. Juridikkursen, organisatoriska kurser, fått ett sälj- och servicetänk. Jag skrev som sagt min c-uppsats hos Nederman och det gav mig en ännu bättre kontakt och en god insyn i företaget, som sen blev en språngbräda in i yrkeslivet.

Hur ska man tänka om man funderar på att välja service management?

Jag hade tipsat om att om du är intresserad men osäker så börja på ett program och byt om det känns fel. Du måste inte gå klart en utbildning för att du börjat på den. Något som övertygade mig om Logistics service management var att se kursutbudet och läsa på om vad de innebar för att veta att det skulle vara moment som intresserade mig. Utbildningen ger en bredd som få andra utbildningar erbjuder. Du lär dig om logistik, företagsekonomi och service, utan att det är en ren logistik- eller ekonomiutbildning. Den samhällsvetenskapliga vinkeln ger ett annat djup. Lunds universitet är en kvalitetsstämpel. Arbetsgivare vet vad de får.

Vad skulle du ge för tips till studenterna som läser programmet?

Våga engagera er! Gå på allt. Oavsett om det är Stampus, Agora eller någon annan förening. Det ger erfarenheter, kontakter och möjligheter. Sök ett jobb vid sidan om studierna. Utbildningen är väldigt flexibel och du styr över din egen tid väldigt mycket. För mig gav det otroligt mycket att kunna applicera det jag lärde mig under utbildningen på verkligheten. Ta hjälp av Campus vänner och Agora, de är en jättebra länk till näringslivet.

Porträtt av Anton Domby. Foto.

Namn: Anton Domby

Program: Logistics Service Management