"Logistik handlar till stor del om att effektivera"

Anton Brandt började som trainee på inköpsavdelningen på Lidl innan han sedan blev strategisk inköpare med fullt ansvar över sortimentet som finns i alla 204 butiker. Kunskaperna från utbildningen använder han i sitt arbete dagligen och värdesätter också den personliga utveckling som tiden på universitet ger.

Hur fick du ditt nuvarande jobb?

Jag skrev min kandidatuppsats om dagligvaruhandeln och snubblade under mitt referenssökande in på en annons om en traineetjänst på Lidl och tänkte att jag ansöker - vad är det värsta som kan hända? Efter en intensiv intervjuprocess landade jag jobbet som trainee på inköpsavdelningen.

Vad gör du i din roll?

Som strategisk inköpare på Lidl har jag inom mina varugrupper fullt omsättningsansvar. Det betyder att jag centralt bestämmer vilket sortiment vi skall ha i våra 204 butiker samt vilket pris respektive artikel skall ha till konsument. Jag ansvarar även för förhandling av befintliga och nya artiklar samt såklart utveckling av dessa nya artiklar med våra leverantörer. Dessutom är jag högst delaktig i delar som design, produktkvalitet och andra områden som berör artiklarna. Många väldigt roliga arbetsuppgifter med ett stort kontaktnät både internt och externt.

Vad är den största utmaningen i ditt jobb?

Den största utmaningen är att jag skall vara expert på allt inom mina kategorier. Det betyder att jag dels måste ha en väldigt bra koll på nyckeltal, samtidigt som jag behöver ha en detaljerad produktkunskap och stenkoll på hur marknaden ser ut. Det tillsammans med det stora ansvaret som ligger på rollen kräver att man alltid är på sitt A-game och är väldigt lösningsorienterad. Förhandlingar är även utmanade fast ofta väldigt intressanta och utmanande. Sedan är koncernspråket tyska vilket såklart ställer till en och annan utmaning.

Varför valde du att läsa logistics service management?

Jag valde logistics service management då jag kände att utbildningen erbjöd en extremt bred kunskap inom flera intressanta områden. Då jag inte visste exakt vad jag ville arbeta med efter examen var det viktigt för mig med en utbildning som erbjöd mycket och bred kunskap.

Hur använder du kunskaperna du fick på utbildningen i ditt yrkesliv?

De kunskaperna använder jag dagligen, både till stor och liten del. Dels såklart all akademisk kunskap som gett en bra grund att stå på när jag väl specificerat mig. Men dessutom alla mognadsfaser som universitetet skapar, dvs ansvar, arbeta i grupp etc. var ovärderliga kunskaper.

Hur relaterar ditt jobb till logistics service management?

Logistik handlar till stor del om att effektivera allting. Och i min roll handlar det ofta om att effektivisera och undersöka förutsättningarna för att säkerställa att inköpspriset är korrekt på en artikel. Detta så att varken vi själva eller konsumenterna i slutändan inte betalar mer än det som bör betalas. Högsta kvalitet till lägsta pris är Lidls motto, och logistik ligger bakom allt för att säkerställa det.

Hur ska man tänka om man funderar på att välja service management?

Jag anser att man bör tänka på att utbildningen erbjuder en extremt bred kompetensram. Jag tror väldigt få vet precis vad de kommer jobba med, det är oftast tillfälligheter som avgör. Och service management erbjuder en väldigt bra bas för att kunna ta tillvara på dessa tillfälligheter efter examen.

Vad skulle du ge för tips när man läser programmet?

Se till att skaffa er en bra arbetslivserfarenhet medan ni pluggar! Det kommer, förutom att dryga ut CSN-medlet, även ge en bra plattform CV-mässigt. Dessutom förbereder det dig på hur det är att arbeta i ett företag, det kommer ge mängder med fördelar när det väl är dags.

Alumn

Namn: Anton Brandt