"Studenter bidrar med nytänkande och nya perspektiv"
Riad Haddouche jobbar som ansvarig för People and culture på Nowaste Logistics i Helsingborg som har anställda från Service management på alla nivåer inom verksamheten, från lagerarbetare till VD.
Hur ska man göra om man vill jobba hos er?
Det bästa för att få in en fot hos oss är att börja jobba extra, vilket några service managementstudenter gör hos oss just nu. Att kombinera lagerarbete med studier är därför min starka rekommendation. På så sätt lär du dig grunderna i vårt logistikarbete och slipper börja med det efter examen. Har du fått med dig erfarenhet av lagerarbete under studietiden får du en bra ingång i bolaget och trovärdighet i fördjupningsarbete.
Så den praktiska kunskapen kompletterat med den teoretiska från studierna möjliggör avancemang?
Ja. Det kräver en viss praktisk kunskap att exempelvis planera fyllnadsgraden i en lastbil och det är svårt om man aldrig hållit i en lastbärare själv. På Nowaste tror vi på att få en praktisk introduktion och vi ser det som en styrka att känna till flera delar i vårt bolag. Det gör att man har möjlighet att jobba sig vidare inom företaget. 98 % av de som får ansvarstjänster, oavsett nivå, i vårt bolag har börjat som orderplockare. Kan man få de praktiska kunskaperna samtidigt som man utbildar sig så är det perfekt!
Vad har utbildningen i service management bidragit med för de medarbetare som jobbar på Nowaste Logistics?
De medarbetare som har studerat och gör karriär inom Nowaste är strukturerade, drivna, kan jobba mot utsatta mål och deadlines och blir snabbt självgående. När det gäller kompetens i service och kundbemötande har de som läst service management en stor fördel. Alla våra 500 anställda är ansiktet utåt för varje produkt vi skickar till våra kunder. Det är otroligt viktigt med bemötande och förståelse för service; att kunna se den stora bilden och tänka framåt med kunden i åtanke. Det är värdefullt att ha medarbetare som har studerat och därmed har kunskap och förståelse för vikten av service och kundbemötande.
Vilka fördelar ser ni med att samverka med institutionen för service management?
Vi behöver nytänkande, utifrån och in, och därför tycker jag att det är fantastiskt om man kan jobba extra här som student och få in en fot som kan lägga grunden till en karriär. B- och C-uppsatser är också ett bra sätt att få in personal utifrån, som kan bidra med nya perspektiv. Vi är även intresserade av studenter från andra inriktningar än logistik. Exempelvis hade vi nyligen kontakt med studenter från service management, hälsa och hade ett utbyte där vi kände ”wow, det här är inte vår expertis så de hjälper oss jättemycket”.