Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Ola Thufvesson.

Ola Thufvesson

Universitetslektor

Ola Thufvesson.

Här börjar kontinenten

The continent starts here

Författare

  • Ola Thufvesson

Redaktör

  • Anders Donelius

Summary, in English

Detta kapitel diskuterar om vad som gör det möjligt för Helsingborg att kalla sig för en kontinental stad i sin marknadsföring (mot framförallt övriga Sverige. Vad som lyfts fram i texten är till exempel topografi, den direkta närheten till hav i västerläge, närheten till Helsingör, det befolkningsrika omlandet, tegelarkitekturen, stadsbyggnadsideal, framgångsrika entreprenörer och inflyttning.

Avdelning/ar

  • Institutionen för tjänstevetenskap

Publiceringsår

2007

Språk

Svenska

Sidor

13-25

Publikation/Tidskrift/Serie

Helsingborg. Här börjar kontinenten

Dokumenttyp

Del av eller Kapitel i bok

Förlag

Helsingborgs stad & Liljedahl Blå

Ämne

  • Social Sciences Interdisciplinary

Nyckelord

  • placemarketing
  • stadsutveckling
  • platsanalys
  • turism
  • stadsbyggnad
  • livskvalitet

Aktiv

Published

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISBN: 978-91-975711-3-5