Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Mikael Bergmasth.

Mikael Bergmasth

Universitetslektor

Mikael Bergmasth.

Kreativitet och ekonomi : värden och dilemman i dataspelsbranschen

Författare

  • Malin Espersson
  • Mikael Bergmasth
  • Erika Andersson Cederholm

Summary, in Swedish

I artikeln studeras spelutvecklares upplevelser av sitt arbete och då särskilt i relation till föreställningar om kreativa och ekonomiska ideal. Artikeln är baserad på en analys av semistrukturerade intervjuer med spelutvecklare i svenska dataspelsbolag. Genom begreppet ’relational work’ belyses spänningen mellan passion för arbetet och dess ekonomiska villkor, och hur gränserna mellan vad som anses vara värdefullt i arbetet och vem som har ansvar för det kreativa arbetet förhandlas. En konsekvens av de pågående gränsdragningarna är att spelutvecklarna upplever en ansvarsförskjutning: det organisatoriska ansvaret individualiseras och läggs på den enskilde spelutvecklaren.

Avdelning/ar

  • Institutionen för tjänstevetenskap

Publiceringsår

2022-12-22

Språk

Svenska

Sidor

8-27

Publikation/Tidskrift/Serie

Arbetsmarknad & Arbetsliv

Volym

28

Issue

3-4

Dokumenttyp

Artikel i tidskrift

Förlag

Arbetsmarknadsstyrelsen och Arbetslivsinstitutet

Ämne

  • Work Sciences

Nyckelord

  • dataspelsbranschen
  • spelutvecklare
  • relational work

Status

Published

Projekt

  • Sustainable work in the creative industries: Game developers' working conditions in the digital games industry

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISSN: 1400-9692