Malin Espersson.

Malin Espersson

Universitetslektor

Malin Espersson.

Urholkade sociala relationer i distansarbete under coronapandemin

• Malin Espersson
  • Alina Lidén
  • Ulrika Westrup

Summary, in Swedish

Denna artikel har som syfte att förstå hur anställda upplever att relationerna till kollegorna förändrades när de blev förhindrade att mötas fysiskt i det påtvingade distansarbetet under coronapandemin. Studien baseras på djupintervjuer med anställda inom kunskapsintensiva yrken. Resultatet visar på (i) färre kontakter, (ii) minskad tillgänglighet och (iii) försvagad dynamik mellan kollegor. Slutsatsen som dras är att de som arbetade på distans under coronapandemin, inte inkluderade ansvar för de sociala relationerna i sina arbetsuppgifter och att de därför inte särskilt engagerade sig för att upprätthålla dem.

Avdelning/ar

• Institutionen för tjänstevetenskap