Malin Andersson.

Malin Andersson

Universitetslektor

Malin Andersson.

Yrkesfiskare i- och på marginalen: : fiske, hummersafaris och snöskottning

• Malin Andersson

Redaktör

• Magnus Olofsson

Summary, in Swedish

Tjänstesamhället och den tjänsteinriktade ekonomin som växt fram under efterkrigstiden (Yarmolinsky 1968), innebar nya förhållningssätt, krav och villkor för traditionella yrkesgrupper. En händelse som pandemin ritade ytterligare om förhållningssätt och normer kring arbetet. Varje tid har således sina föreställningar om arbete, vad som är en lämplig anställd eller en bra chef. Varför sker sådana normförskjutningar och vad händer i dessa förändringsprocesser?
För att förstå hur ett traditionellt yrke navigerar i samtiden, reflekterar denna text kring förändring med fokus på en urgammal men fortfarande verksam yrkesgrupp, nämligen kustnära yrkesfiskare. Ett kustnära yrkesfiske sker, som namnet antyder, nära land och genomförs under en och samma dag. Till skillnad från ett yrkesfiske som sker på stora båtar långt ute till havs under flera dagar i sträck, så innebär det kustnära yrkesfisket att fiskaren kan leverera kringtjänster som är relaterade till fisket. De kan vända sig direkt till besökare och kunder i hamnen, med till exempel fisketurer eller mat- och kulturupplevelser.

Avdelning/ar

• Institutionen för strategisk kommunikation

Publiceringsår

2022-12-15