Lena Eskilsson.

Lena Eskilsson

Prorektor

Lena Eskilsson.

Centrum. Utarmning eller renässans?

• Karin Book
  • Lena Eskilsson

Summary, in Swedish

Centrums roll och funktion har förändrats över tiden under perioder av urbanisering, suburbanisering, desurbanisering och reurbanisering. Transportmedelsutvecklingen och olika stadsplaneringstraditioner har påverkat såväl stadsstrukturen som centrums uppbyggnad. Det övergripande syftet med boken är att belysa hur olika bebyggelse- och trafikmässiga faktorer samverkar och formar centrum och centrumstrukturen i städer. De stadsutvecklingstendenser vi ser idag ger upphov till en mängd frågor kring centrums framtida roll. I boken diskuteras och analyseras olika decentraliserande och centraliserande krafter samt vilka effekter dessa har på centrumstrukturen, centrums roll i staden och uppbyggnaden av transportstrukturen.

• Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografi
  • Institutionen för tjänstevetenskap

KFB-Rapport 1999:13