Katja Lindqvist.

Katja Lindqvist

Universitetslektor, docent

Katja Lindqvist.

Utvärdering av systemet med regionala kulturpedagogiska uppdrag i Skåne 2009-2011. Struktur, måluppfyllelse och effekter

• Katja Lindqvist

Summary, in Swedish

Under en rad år har kulturnämnden satsat betydande resurser på det kulturpedagogiska fältet, med särskild inriktning barn och unga. I september 2008 beslöt kulturnämnden om andra fördelningsprinciper. Kulturpedagogiska medel som tidigare knutits till tjänster blev särskilda uppdragsöverens-kommelser som skulle styra verksamheten. Bidraget reducerades till 75 % av tidigare nivåer, resterande belopp tillfördes en utvecklingspott. Samtidigt fastslogs att målgruppen för verksamheten primärt är lärare och andra pedagoger.

Utvärderingens fokus är en övergripande beskrivning av hur systemet implementerats och fungerat, samt redovisning av synpunkter och erfarenheter av det nya systemet från institutionernas perspektiv.

• Institutionen för tjänstevetenskap

Kultur Skåne, Malmö