Johan Hultman
Professor
Plats som produkt - kommersialisering och paketering
Redaktör
- Richard Ek
- Johan Hultman
Summary, in Swedish
Våra relationer till platser präglas ofta av ett känslomässigt engagemang som kan ta sig uttryck i såväl trygg hemkänsla som destruktiv främlingsfientlighet. Samtidigt tar vi platser för givna. Det hör knappast till vardagen att vi problematiserar de kopplingar som ständigt skapas mellan platser, vår egen identitet och vårt förhållningssätt till omvärlden. I en tid då platser konkurrerar med varandra på en global attraktivitetsmarknad samtidigt som möjligheterna till rörlighet och uppkoppling polariseras mellan olika individer och grupper, växer behovet av att förstå hur platser skapas och förändras.
Boken vill bidra till en sådan förståelse ur ett perspektiv som blir allt mer aktuellt, nämligen hur platser formas utifrån en kommersiell logik. Bokens tema blir därmed platsens produktion och konsumtion: hur, var, när, varför och av vem? Genom analyser av städer, evenemang, hotell, muséer, mässor, exotiska destinationer, berlinmurens rester, bokningsteknologi, lantgårdsturism, vindkraft, livsstilsmagasin och den svenska skärgården visar författarna hur platsens kommersialisering kan härledas till begrepp som intimitet, drömmar, död, sexualitet, makt och kontroll.
Boken kan ses som en handledning i platsens produktgörande, men är i första hand en kritisk och reflekterande diskussion om hur vårt förhållningssätt till omvärlden påverkas när platser blir kommersiella produkter. Den vänder sig till universitets- och högskolestudenter inom turism, samhällsplanering och geografi likväl som till yrkesverksamma inom dessa områden. Den kan med fördel läsas av alla som vill reflektera över vårt sätt att vara i världen.
Boken vill bidra till en sådan förståelse ur ett perspektiv som blir allt mer aktuellt, nämligen hur platser formas utifrån en kommersiell logik. Bokens tema blir därmed platsens produktion och konsumtion: hur, var, när, varför och av vem? Genom analyser av städer, evenemang, hotell, muséer, mässor, exotiska destinationer, berlinmurens rester, bokningsteknologi, lantgårdsturism, vindkraft, livsstilsmagasin och den svenska skärgården visar författarna hur platsens kommersialisering kan härledas till begrepp som intimitet, drömmar, död, sexualitet, makt och kontroll.
Boken kan ses som en handledning i platsens produktgörande, men är i första hand en kritisk och reflekterande diskussion om hur vårt förhållningssätt till omvärlden påverkas när platser blir kommersiella produkter. Den vänder sig till universitets- och högskolestudenter inom turism, samhällsplanering och geografi likväl som till yrkesverksamma inom dessa områden. Den kan med fördel läsas av alla som vill reflektera över vårt sätt att vara i världen.
Avdelning/ar
- Institutionen för tjänstevetenskap
Publiceringsår
2007
Språk
Svenska
Dokumenttyp
Bok
Förlag
Studentlitteratur AB
Ämne
- Social Sciences Interdisciplinary
Nyckelord
- produktgörande
- plats
- tjänstestudier
- kommersialisering
- samhällsplanering
- relationellt rumsbegrepp
- service management
- turism
Aktiv
Published
ISBN/ISSN/Övrigt
- ISBN: 978-91-44-04598-6