Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

"Jag är så glad att jag vågade lyssna på magkänslan!"

När Ella Anderssons planer förändrades strax innan terminsstarten hösten 2022 såg hon att Grundkursen i Service management var öppen för sen anmälan. Hon lyssnade på sin magkänsla, sökte kursen och kom in.
Ella trivdes med utbildningen och sökte vidare in på kandidatprogrammet i service management med inriktning retail. Nu läser hon sin sista termin på programmet och har både hunnit med att vara SI-ledare och att vara en termin på utbyte i Singapore.

Varför valde du att läsa grundkursen i service management?

Jag valde att läsa grundkursen i Service Management då mina planer förändrades tätt inpå kursstarten och grundkursen fanns “öppen på sen anmälan” så jag hoppade på den. 

Vad var det bästa med grundkursen?

Jag tyckte att det bästa med grundkursen var att man snabbt fick en bild av programmet och det var roligt att kasta sig in i service- och tjänstetänket. Det kändes skönt för mig som inte var hundra säker på om det var detta jag ville att få ett litet smakprov på programmet. 

Vad var det som gjorde att du valde att ansöka till senare del av program och fortsätta läsa kandidatprogrammet i service management?

Min plan från början var inte att fortsätta programmet, men insåg ganska snabbt att jag trivdes superbra med utbildningen. Jag tycker om kursutbudet och blandningen mellan både ekonomi, konsumtion och i mitt fall retail. Trots att programmet är brett och det finns flera möjligheter efter examen, upplever jag det som att vi som går programmet har en nisch som är fördelaktigt för många framtida jobb. 

Vilken är din favoritkurs hittills på programmet?

Jag har tyckt om alla retailkurser mycket. Tycker det är superintressant med detaljhandel, och framförallt har alla kurserna varit väldigt aktuella. Ämnen som berörts är bland annat  digitalisering och hållbarhet vilka båda två är utmaningar för mycket av den framtida detaljhandeln. 

Är du engagerad i något vid sidan av studierna?

Jag arbetade som SI-ledare (Supplemental Instruction) under mitt andra år på Service Management. Som SI-ledare håller man i “pluggstugor” för studenter som går året under, vilket var otroligt lärorikt och roligt. Nu jobbar jag som student worker på Nestlé två dagar i veckan, vilket också är en värdefull möjlighet där jag kan applicera det jag lär mig på programmet i praktiken. 

Du åkte utomlands under din valfria termin, berätta, hur var det?

Det stämmer. Jag var i Singapore under den valfria terminen och det är något av det bästa jag gjort! Det är månader jag aldrig kommer att glömma och det har gett mig så mycket lärdomar och erfarenheter som jag redan nu känner kommer vara så värdefulla. Allt ifrån att träffa nya människor, flytta till en ny stad och börja i en ny skola har gett mig så viktiga perspektiv och insikter. Rekommenderar alla som har chansen att ta den!

Nu tar du examen till sommaren – vad ska du göra sen?

Just nu är min plan efter examen att jobba i ett år eller två för att samla på mig lite erfarenhet för att sedan söka ett masterprogram utomlands. Sedan utbytesterminen har jag fått upp ögonen för att plugga och bo några år utomlands. Jag vill gärna fortsätta mina studier inom retail management. 

Vad skulle du vilja ge för tips till de som ska välja utbildning nu?

Mitt absolut största tips är att testa på, våga prova och ge det en chans. Jag är så glad att jag vågade lyssna på magkänslan, stryka mina preliminära planer och prova på Service Management, för jag har trivts så himla bra alla tre år på programmet. 

 

 

Namn: Ella Andersson

Program: Service management, retail

Studiestart: Började läsa grundkursen hösten 2022

Tar examen: Juni 2025